Britse retailers melden recordgroei tweede kwartaal
Uit nieuwe gegevens blijkt dat de retailers in het Verenigd Koninkrijk in de drie maanden tot eind juni een recordjaaromzetstijging hebben geboekt, hoewel de groei werd geflatteerd door de massale sluitingen van winkels een jaar eerder als gevolg van de pandemie. Volgens het British Retail Consortium, waarvan vooral grote winkelketens en supermarkten lid zijn, lag de omzet in het tweede kwartaal van 2021 28,4% hoger dan een jaar eerder en 10,4% hoger dan twee jaar eerder. De stijging op jaarbasis was de grootste sinds het begin van de BRC-registraties in 1995.
Bron: esmmagazine.com
Carrefour België deelt productgegevens in consumentenapp Yuka
Carrefour is de eerste retailer in België die de gegevens van zijn huismerken deelt in de populaire consumentenapp Yuka, die een gezondheidsscore geeft aan voedingsmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten.
Bron: retaildetail.eu
Uber werft Tesco's online directeur aan om leveringen te organiseren
Uber heeft een voormalig leidinggevende van Tesco aangesteld om leiding te geven aan zijn groeiende Europese bezorgtak, nu het taxibedrijf probeert om de snelbezorgingssector voor levensmiddelen in te palmen. Eve Henrikson, die 6 jaar lang online directeur van de supermarkt was, wordt algemeen directeur voor Uber Delivery in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Bron: thetimes.co.uk
Portugal: Groothandel Metro verkoopt locatie in Lissabon
Groothandelsgigant Metro heeft aangekondigd dat zijn Makro Portugal-tak zijn locatie in Lissabon heeft verkocht in een sale-and-leaseback-locatie. De locatie, in de wijk Alfragide in de Portugese hoofdstad, is gekocht door Imofomento, een investeringsfonds dat wordt beheerd en vertegenwoordigd door BPI Gestão de Ativos.
Bron: esmmagazine.com
VK: Zijn contantloze winkels de toekomst van supermarkten?
Sommige e-commerce retailers hebben geprobeerd hun digitale efficiëntie over te brengen naar fysieke winkels en bieden een "cashless" ervaring. Retail Gazette bekijkt hoe een "just walk out"-boodschappentrip aantrekkelijk kan zijn voor Britten in een post-Covid-wereld. Hoewel de krantenkoppen van de afgelopen jaren een overgang naar een cashloze maatschappij voorspelden, is de retailsector daar gewoon nog niet aan toe. Althans niet in het Verenigd Koninkrijk. Veel retailers hebben geëxperimenteerd met cashless werken, maar zijn na kritiek van consumenten weer overgestapt op het accepteren van cash en kaartbetalingen.
Bron: retailgazette.co.uk
Nederland: CEO van Ahold Delhaize is klaar om leiding te geven aan klantengezondheid
Hank Cardello sprak onlangs met Ahold Delhaize CEO Frans Muller over hoe hij zijn bedrijf aan het veranderen is. Muller gelooft dat een gezondere toekomst voor het bedrijf ligt in het meer beschikbaar, betaalbaar en gemakkelijk maken van gezondere voeding. "Covid heeft de kwetsbaarheid van mensen met obesitas en diabetes voor ernstige ziekten vergroot", zei hij tegen Cardello. "We moeten een actieve rol spelen om mensen te helpen gezonder te eten tegen betaalbare prijzen."
Bron: forbes.com
Lidl heeft ambitieuze CO2-neutrale doelstelling voor 2022
Lidl heeft ambitieuze nieuwe klimaatdoelstellingen aangekondigd die ervoor moeten zorgen dat de discountwinkel in 2022 CO2-neutraal is. Als onderdeel van een bredere toezegging van moederbedrijf Schwarz Group, zei Lidl dat het zou streven naar het verminderen van kooldioxide-uitstoot van haar eigen activiteiten, afgestemd op de opwarming van de aarde en die te beperken tot 1,5°C in 2030. Lidl streeft er ook naar om tegen 2030 zijn operationele emissies met 80% te verminderen, in vergelijking met 2019, in alle landen waar het actief is.
Bron: retailgazette.co.uk