"We werken al vele jaren samen met gevestigde merken die over het algemeen ananas uit verschillende landen importeren om hun klanten ononderbroken van fruit te kunnen voorzien. Maar we hebben nu ingezien dat dit een vergissing is, want de ananas uit Costa Rica is niet dezelfde als die van Colombia, Panama of Zuid-Afrika”, zegt Antonio Montes, partner en directeur Internationale Verkoop van het Spaanse Frutas Hermanos Montes.
Na een aantal jaren ingevlogen ananas uit verschillende Midden-Amerikaanse landen te hebben getest op zoek naar de hoogste kwaliteit, heeft het bedrijf gekozen voor ananas die in Panama wordt geteeld en per vliegtuig wordt geïmporteerd om het als luxeproduct op de markt te brengen.
"De ananas uit de Dominicaanse Republiek en Panama konden ons het meest bekoren. Maar als we ook keken naar de professionaliteit in de afzet, viel onze keuze op Panama, waar we een beroep kunnen doen op een commerciële partner. Ik denk dat Panama vanwege de bijzondere klimatologische omstandigheden een product kan leveren dat het meest veeleisende publiek kan overtuigen. De Brix (15-17º), textuur, geur, versheid en uniforme kleuring van de kroonbladeren maken het verschil in kwaliteit tussen de ananas van Panama en die van andere herkomsten", vertelt de verkoopdirecteur.
Frutas Hermanos Montes distribueert ananas onder het merk Froutique in Spanje, Portugal en het zuiden van Frankrijk, waar het bedrijf nog verder wil groeien. "Na een korte testperiode met enkele pallets, zagen we al snel dat dit product aansloeg en besloten we het te verpakken onder Froutique, ons topmerk waarmee we de producten van de hoogste kwaliteit labelen die we over de hele wereld vinden. We laden tussen de 10 en 15 pallets per week, want dat zijn voorlopig de hoeveelheden die we kunnen krijgen in de maten die ons interesseren."
"Onze partners leveren uitstekend werk in de teelt en sortering om bijna jaarrond een topproduct te kunnen aanbieden. De hoeveelheden zijn echter beperkt, aangezien onze klanten de niet zo makkelijk te vinden maten 5 en 6 vragen. In de regenmaanden is er minder product beschikbaar, omdat het sorteerproces dan wordt bemoeilijkt”, zegt Antonio Montes.
Het bedrijf heeft veel werk gestoken in het ontwikkelen van dit product, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend. "De klanten beginnen onze ananas te kennen en we krijgen steeds meer vraag. We zijn er zelfs in geslaagd een streepje voor te hebben op enkele bekende merken in de markt. Door de snelheid in de verwerking en afzet werken we altijd met een supervers product. We werken daarbij zonder voorraden", besluit Antonio Montes.
Voor meer informatie:
Antonio Montes
Frutas Hermanos Montes
+34 605 612 065
antonio@hermanosmontes.com
hermanosmontes.com