Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Heideknoflook onderscheidt zich door versheid"

Heideknoblauchuit Dedelstorf bestaat uit een fusie van de families Warnecke en Rantze. Het bedrijf begon in het voorjaar van 2018 met de teelt en de verkoop van haar knoflook. In gesprek met Carsten Warnecke vertelt hij hoe het jonge bedrijf de afgelopen maanden door is gekomen en wat de heideknoflook zo bijzonder maakt.

Conventionaliteit en regionaliteit
Heidelknoblauch teelt op conventionele wijze. "Wij willen vooral toegevoegde waarde genereren door regionaliteit en niet per se door biologische teelt, want dat is in onze bedrijven niet op deze manier geïmplementeerd. Tot onze klanten behoren een levensmiddelen-keten, waar we onze producten rechtstreeks aan het centrale magazijn leveren, en enkele groothandels in Hamburg, die al sinds het begin bij ons zijn, evenals de groothandelsmarkten in Hannover en Berlijn."

Vertraagde knoflookgroei en oogstuitval
"We zitten immers midden in het knoflookseizoen, dus we hebben werk genoeg. Dankzij de recente regenval is de situatie over het algemeen wat relaxter", zegt Warnecke over het huidige seizoen. "We hadden een laat voorjaar, waardoor de knoflookgroei vertraging opliep. Omdat we daardoor pas later konden beginnen oogsten, konden we ook niet dezelfde volumes halen als de voorbije jaren. We hadden uitval van 50-60% bij de vroege variëteiten."


Carsten Warnecke (l.) en Jonas Rantze (foto: Heideknoblauch GbR)

Goede kwaliteit en leveringssnelheid
Op het vlak van kwaliteit en leveringssnelheid is Warnecke echter positief: "Heideknoblauch staat voor absolute versheid. Bovendien slagen we erin om het product binnen de 24 uur, kant-en-klaar, aan de consument aan te bieden, rechtstreeks na de oogst."

Toch heeft het koude weer dit bedrijf niet onberoerd gelaten. "Onze klanten hadden begrip voor diverse knelpunten bij de levering, want we kunnen het weer natuurlijk niet beïnvloeden. Maar tegelijkertijd was het voor klanten moeilijk om vooruit te plannen, omdat het maar de vraag was of ze het product überhaupt in hun assortiment zouden kunnen houden. Maar omdat we een vrij klein bedrijf zijn, kunnen we ook kort op de bal spelen en regelingen treffen. En natuurlijk willen we de teelt graag uitbreiden, maar daarvoor moeten afnemers uit de foodretail ook bereid zijn om tijdig afspraken te maken voor het volgende teeltseizoen."

Verkoopstrategieën bij een beperkt aanbod
"Wij leveren wel aan boerderijwinkels en kleinere detailhandelszaken, maar een product als knoflook, dat in de supermarkt gemakkelijk kan worden meegenomen, is in het regionale gebied moeilijker op de markt te brengen omdat de hoeveelheden relatief beperkt zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld aardappelen, waarvoor je in de supermarkt zakken tot 10 kg kunt verkopen, gaat het bij knoflook om hoeveelheden van ongeveer 100-200 g. Bij een oogst van meerdere tonnen moet het verkoopgebied dan natuurlijk ook een stuk groter zijn. Om hierop in te kunnen spelen functioneert de verkoop via de grote ketens waarschijnlijk het beste."

Over de gebruikte verpakkingen binnen zijn bedrijf is Carsten echter nog wat terughoudend: "We werken aan een nieuwe verpakking maar zonder net, aangezien we voor ons product graag iets bijzonders willen maken."


Foto: Heideknoblauch GbR

Prijsvorming en toegevoegde waarde
Wij hopen dat de eindverbruikers van onze producten ook bereid zouden zijn overeenkomstige prijzen te betalen, aangezien de toegevoegde waarde van het product zowel blijkt uit de streekgebondenheid ervan als uit de vele handgemaakte producten." In het algemeen kan dit echter gezegd worden van alle voedingsproducten, aldus Warnecke. "Het zou mooi zijn als het besef bij de eindconsument om meer geld uit te geven aan streekproducten de overhand zou krijgen, zeker als de goederen niet anoniem uit het buitenland worden gehaald. Ook de verdere ontwikkeling van de tuinbouw kan alleen plaatsvinden wanneer er voldoende waardering voor is en de bedrijven een toegevoegde waarde leveren." 

Voor meer informatie:
Carsten Warnecke und Jonas Rantze
Heideknoblauch GbR 
 Am Mühlenfeld 4
29386 Dedelstorf
+49 (0)172 632 2877
info@heideknoblauch.de 
www.heideknoblauch.de 

Publicatiedatum: