Masterclass duurzaam verpakken bij de AGF-Kennisclub

Tholen – Woensdagmiddag 7 juli was de tweede AGF-Kennisclub bijeenkomst, georganiseerd door Nic Jooste, adviseur in duurzaamheid en marketing in de AGF-branche en gesponsord door de RAAD Groep, een financieel, fiscaal en administratief adviesbureau met specialisme in AGF. Deze middag die zich richt op het delen van kennis, informatie en innovatie vond plaats in de salon van restaurant Abel in Rhoon en stond in het teken van duurzame en circulaire verpakkingen voor in de AGF. Aad Hoekstra van A TOP Packaging sprak in een masterclass over het belang van duurzame en circulaire verpakkingen en wat überhaupt een duurzame en circulaire verpakking is.


De spreker was Aad Hoekstra van A TOP Packaging

Het nut van verpakken
Aad startte zijn masterclass met uitleggen wat nu precies duurzaamheid is en wat het belang is van verpakken. Er zijn studies die zeggen dat als AGF niet wordt verpakt de verspilling van voedsel 30-50% is. Verpakken is van belang om verspilling tegen te gaan. “Als echter de belasting van het milieu bij de verpakking hoger is dan het besparende effect, dan valt het nut van verpakken weg”, zegt Aad.

Wat is een duurzame verpakking?
Een definitie die het Van Dale woordenboek geeft voor duurzaamheid is: ‘het milieu weinig belastend’. “Dit is precies de shortcut die we gebruiken bij het ontwikkelen van onze producten”, zegt Aad. “Bedrijven gebruiken vaak het argument dat kartonnen verpakkingen net zo milieubelastend zijn als plastic verpakkingen, omdat het CO2- equivalent bij de productie van beide verpakkingen ongeveer even hoog is. Echter, dan wordt rPET vergeleken met nieuw karton, want als het eerlijk vergeleken wordt, dan 'wint' gerecycled karton het ruim van rPET. Het is naïef om te denken dat de uitstoot van broeikasgassen de enige factor is waaraan duurzaamheid kan worden gemeten.”


Het aardbeienbakje van A TOP Packaging

Om te komen tot een duurzame en circulaire verpakking gebruikt A TOP een vijftal factoren die de impact op het milieu weergeven. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van het materiaal, maar er wordt ook gekeken naar de mate waarin het product gerecycled kan worden (wordt het echt gerecycled of is dat niet meer mogelijk?), in welke mate het door de natuur afbreekbaar is, hoe eindig de grondstoffen zijn die worden gebruikt om de verpakking te produceren, de benodigde energie om een verpakking te produceren en de impact die het heeft op de natuur als het uiteindelijk daarin terechtkomt.

Karton versus plastic
“Als gemeten wordt met dat vijftal factoren scoort de kartonnen verpakking op veel vlakken veel beter dan de plastic verpakking”, zegt Aad. “Plastic is niet afbreekbaar door de natuur. Als er over een miljoen jaar mensen de aardlagen gaan bestuderen dan ligt er een plastic laagje in de aarde waar de mensen de 21e eeuw aan kunnen herkennen, bovendien is het recycleren van plastic een stuk lastiger dan karton, doordat veel plastic producten met een kleine bewerking (bijvoorbeeld een sticker of inlegvel) al niet meer te recyclen zijn. De kartonrecycling industrie is in eerste instantie gebouwd op het recyclen van kranten en deze industrie is dus gewend om te werken met ‘vies’ karton wat de mogelijkheid tot het daadwerkelijk recyclen van de verpakkingen een stuk hoger maakt dan in de plastic industrie”, besluit Aad.

A TOP en de consument
Adriaan Verbeek licht toe dat A TOP Packaging duurzame verpakkingen ontwikkelt en zich niet bezighoudt met de verkoop of productie van de verpakkingen. De rechten van de ontwikkelde verpakkingen worden in licentie gegeven aan bedrijven die deze willen gaan gebruiken voor producten, en met succes. Na een proef met een Duitse retailer waar snoeptomaatjes in de recyclet kartonnen verpakking van A TOP, naast de reguliere verpakking met snoeptomaatjes stond, kozen mensen meer dan 65% vaker voor de recyclet kartonnen verpakking van A TOP. Naast dat het duurzaam is, spreken de verpakkingen van A TOP dus ook de consument intuïtief aan.


Het doosje met snoeptomaatjes werd gekozen door meer dan 65% van de consumenten.

Klik hier voor de fotoreportage

Voor meer informatie:
Nic Jooste
NJ Immersed
+31 (0)6 54 90 67 42
nic@nicjooste.nl 
www.njimmersed.nl

 

Adriaan Verbeek
A TOP world's greenest packaging
+31 (0)6 22 20 24 49
a.verbeek@atoppackaging.com 
www.atoppackaging.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven