"Ongeveer twee weken geleden is het seizoen van de Marokkaanse druiven van start gegaan. De kwaliteit is goed, de prijzen zijn echter nog steeds enigszins deprimerend vanwege het aanbod aan Indiase druiven. Dat hangt, zoals men zo mooi zegt, ook altijd van vraag en aanbod af. Bij weinig aanbod en een hogere vraag zijn de prijzen natuurlijk ook hoger", zegt Herbert Scholdei, directeur van Macalea, gevestigd in Hamburg. Het bedrijf is met haar conventionele en biologische producten in meer dan twaalf landen vertegenwoordigd.
Foto: Macalea GmbH & Co KG
Het potentieel van de Marokkaanse druiven
"Italiaanse druiven komen altijd iets later, het gaat natuurlijk ook om de verkoopperiode. De Egyptenaren starten immers meestal het seizoen. Vergeleken bij de Egyptische druiven vind ik dat er bij de Marokkaanse druiven betere en nieuwere rassen zijn. Zodra Italië met het seizoen begint, zullen we echter ook eerder overgaan op de Italiaanse druiven, omdat deze natuurlijk van minder ver hoeven te komen."
Ook hij merkt dit jaar vertragingen. "Italië is in principe later dan Spanje. Normaal gesproken komen eind juni de eerste hoeveelheden uit Spanje op de markt, maar die zijn dit jaar iets vertraagd, met één week. Over drie weken begint echter ook al het seizoen voor Marokko", zegt hij. "Op het noordelijk halfrond was het dit jaar kouder dan anders. Niet alleen Duitsland, maar ook Spanje en Italië werden hierdoor getroffen. Dat heeft echter ook de Europese appelteelt vertraagd."
Foto: Macalea GmbH & Co KG
Pitloze druiven en druiven met pit
"In Marokko worden uitsluitend pitloze druiven geteeld. Waar druiven met pit nog wel geconsumeerd worden is in Italië zelf, maar in de rest van Europa worden nauwelijks nog druiven met pit gegeten", aldus Herbert.
Vooral de Egyptische druiven vormen momenteel concurrentie voor de Marokkaanse druiven. "Het marktaandeel van de Marokkaanse druiven ligt momenteel vermoedelijk op zo'n 10% vergeleken met de Egyptische. Bij het marktaandeel moet men immers altijd de cijfers met de huidige concurrentie vergelijken. Momenteel zijn vooral Egypte en Marokko op de markt."
Dat andere seizoensproducten invloed hebben op de verkoopcijfers is bij de druiven niet zo merkbaar als bij ander fruit. Herbert: "Druiven zijn relatief concurrentievrij, want wie druiven wil kopen, koopt gewoon druiven. Het is echter natuurlijk wel zo dat bijvoorbeeld de mangoconsumptie in de zomer eerder deelt, omdat de consumenten het goedkopere steenfruit willen consumeren. Wat natuurlijk ook goed is, omdat het om seizoensproducten gaat. Omgekeerd is steenfruit van overzee in de winter wederom nauwelijks meer te verkopen, omdat het simpelweg gewoon niet meer zo goed smaakt als in de zomer. Dat heeft ermee te maken dat het fruit vaak te vroeg geplukt wordt. Bovendien is de kwaliteit van de mango's ook zeer sterk verbeterd."
Foto: Macalea GmbH & Co KG
Biologische teelt
De biologische teelt van druiven is volgens Herbert niet zo eenvoudig. "De telers waarmee we samenwerken telen nog relatief conventioneel. Biologische druiven telen is uiterst moeilijk, vooral wanneer de druiven van overzee komen, omdat dat met een zeer lange reis verbonden is. Dat maakt het wel iets gecompliceerder. Andere producten zoals bio-appelen, -peren en -limes zijn allemaal producten die langer houdbaar zijn en eerder biologisch geteeld kunnen worden."
Trends wat betreft rassen en verpakkingen
"Ook bij andere fruitsoorten zoekt men natuurlijk altijd naar goede rassen met een goede smaak. Er zal nog een en ander gebeuren in de komende jaren zodat men beter smakende druiven krijgt. Maar het is natuurlijk ook altijd een kwestie van grootte. Kijk bijvoorbeeld naar de Sultanines: grotere druiven smaken nooit zo goed als kleine. Bij de verpakkingen richten ze zich helemaal naar de wensen van hun klanten," vertelt Herbert tot slot.
Voor meer informatie:
Macalea GmbH & Co KG
Oberhafenstraße 1
D - 20097 Hamburg
+49 40 303 7270
info@macalea.com
www.macalea.com