Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Zeebrugge start met bouw mega logistiek park

Donderdag 1 juli, werd in de haven van Zeebrugge de eerste steen gelegd van een state-of-the-art logistiek park van 76.000 m². De Chinese Lingang Group richt zich met dit investeringsproject op alle spelers actief in de Europese import en export over alle continenten, meldt de haven van Zeebrugge op haar website. Als aanvulling op de CSP Zeebrugge Terminal en de uitgebreide hinterlandconnecties, heeft de haven hiermee alle troeven in handen om de deepsea activiteiten verder uit te breiden en te verankeren in Zeebrugge.

Europese logistieke draaischijf
De Lingang Group, een ontwikkelaar van industrieparken, is gestart met het bouwen van een 76.000m² groot logistiek platform in de haven van Zeebrugge. De site, die wordt opgedeeld in 10 units met elk 10 laad- en loskades en instapklare kantoorfaciliteiten, is een van de grootste logistieke project in West-Vlaanderen. Er wordt ook een containeryard van 22.000 m², een toegangsgebouw met kantoren, parking voor 200 personenwagens, een wachtzone en een drop off-zone voor vrachtwagens voorzien. Lingang richt zich met deze investering op het aantrekken en huisvesten van  internationale logistieke spelers die goederen per container naar Europa invoeren of omgekeerd. De focus ligt daarbij in eerste instantie op e-commerce, automotive en voeding.

Verdere uitbouw deepsea-activiteiten
Voor dit logistieke project zal Lingang samenwerken met de Chinese containeroperator Cosco Shipping Ports (CSP). Cosco nam in 2017 de APM-diepzeecontainerterminal in Zeebrugge over met als doel om het tot Noord-Europese hub uit te bouwen.

De groep zocht een haven met voldoende capaciteit, een goede ma­­ritieme toegankelijkheid, een hoge productiviteit en een gunstige ligging ten opzichte van de markten om in te investeren. De keuze viel op Zeebrugge, omdat deze als kusthaven over al deze troeven beschikt. Sinds de overname heeft CSP aanzienlijk geïnvesteerd in de terminal, met als resultaat een jaarlijkse groei van 30% van de deepsea-containerdiensten, waardoor Zeebrugge opnieuw op de internationale containerkaart staat. De ontwikkeling van een logistieke cluster sluit volledig aan bij de ambitie om extra containertrafiek aan de CSP Zeebrugge Terminal te binden.

Project in twee fasen
Vandaag vond de eerstesteenlegging plaats en de verwachting is dat de site in augustus 2022 zal worden opgeleverd. Lingang heeft naast deze site van 15 ha nog een optie voor de ontwikkeling van 15 ha extra. Dit zal in een tweede fase worden ontwikkeld, waarbij ook een rechtstreekse spooraansluiting met een aftakking tot in het magazijn is voorzien.

Bron: Port of Zeebrugge

Publicatiedatum: