Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK kampt met nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Groot-Brittannië zou deze zomer te maken kunnen krijgen met gaten in de schappen van supermarkten en een ineenstorting van toeleveringsketens. De gevolgen van de pandemie en Brexit hebben immers geleid tot een tekort van meer dan 100.000 vrachtwagenchauffeurs, zo stellen enkele toonaangevende figuren uit de branche.

In een brief van de Road Haulage Association aan Boris Johnson roept de sector de premier op tot persoonlijke tussenkomst om tijdelijke werknemersvisa in te voeren voor Europese vrachtwagenchauffeurs en het beroep toe te voegen aan de lijst van knelpuntberoepen.

Een regeringswoordvoerder antwoordde dat de sector in plaats daarvan lokale werknemers in dienst zou moeten nemen.

"Supermarkten melden al dat ze niet hun verwachte voedselvoorraden aangeleverd krijgen en als gevolg daarvan is er ook al een aanzienlijke voedselverspilling merkbaar", vertelde Richard Burnett, CEO van de Road Haulage Association, aan Reuters.

"We zijn elke dag constant in de weer om branden in de toeleveringsketens te blussen", zegt Shane Brennan, hoofd van de Cold Chain Federation. "We zien nu al gaten opduiken in sommige delen van de voedselvoorzieningsketen, in supermarkten en in de horeca. En dat zal zeker nog zo doorgaan de komende tijd. Gedurende de zomer zullen we met tussenpozen met tekorten te maken hebben", vertelde hij aan marktinformatiedienst Bloombergquint.com.

Jon Clark, Managing Director bij FGA Farming
"We hebben een goed arbeidsplan klaarliggen, maar er zijn nog steeds zorgen. Transport is een punt van zorg in het VK, waarbij vervoerders beslissingen moeten nemen over welke supermarkten ze gaan bedienen en welke verstoken blijven van producten. Dat is ongehoord. Er is een ernstig gebrek aan chauffeurs, wat deels komt door de lagere beschikbaarheid van Europese chauffeurs vanwege Brexit, maar ook door de toename van online winkelen tijdens de pandemie. Vrachtwagenchauffeurs hebben de mogelijkheid gezien om hetzelfde geld te verdienen met het bezorgen van pakketten in de buurt in plaats van lange ritten te moeten doen en ver van huis te zijn."

"En daarnaast moeten teeltbedrijven ook dagelijks honderden plukkers naar de percelen krijgen, wat met touringcars gebeurt. Normaal gesproken bieden touringcarbedrijven, wanneer de scholen sluiten gedurende de zomervakantie, deze service graag aan, maar dit jaar is er met de toename van staycations een grote vraag naar dagtripjes binnen het VK en dit is een veel lucratievere business voor de touringcarbedrijven. En naast stijgende arbeids- en transportkosten, stijgen ook de kosten van grondstoffen zoals verpakkingsmateriaal, waardoor de kosten per kilo van groenten en fruit stijgen."

James Bielby, CEO bij Federation of Wholesale Distribution (FWD)
"Groothandelaren voelen momenteel de gevolgen van het chauffeurstekort in al zijn hevigheid. Ze worstelen om de voorraad in hun magazijnen te krijgen, maar ook om die vervolgens bij de klanten te leveren. Ook de levering aan winkels in afgelegen dorpen kan een groot probleem worden.”

"Het tekort is een combinatie van een daling van het aantal chauffeurs die al langer aan de gang is en het verlies van ongeveer 12 maanden aan rijopleidingen voor nieuwe chauffeurs als gevolg van de coronamaatregelen. Het vertrek van het VK uit de EU heeft het werven van chauffeurs bemoeilijkt. Vele buitenlandse chauffeurs hebben er dan ook voor gekozen om terug te keren naar de EU om daar hun diensten te verlenen.”

"Sommige groothandels hebben het aantal leveringen aan gemakswinkels moeten beperken, wat heeft geleid tot beschikbaarheidsproblemen. Ze doen er alles aan om hun klanten bevoorraad te houden, waaronder het verhogen van de lonen van chauffeurs en zelfs het sturen van magazijnpersoneel om kleinere bestellingen uit te voeren. Sommigen hebben orders moeten weigeren om de bestellingen aan de vaste klanten te kunnen uitvoeren. Velen hebben hun toevlucht gezocht tot uitzendbureaus, maar ook die hebben een tekort aan chauffeurs. Als versproducten niet kunnen worden geleverd, ontstaat er voedselverspilling. Een groot deel daarvan kan ook niet meer bij de industrie terecht en moet worden vernietigd.”

"De fabrikanten die aan het groothandelskanaal leveren, hebben vergelijkbare problemen met de distributie. FWD-leden melden bijzondere problemen om de hand te leggen op frisdrank, bier en gekoelde producten zoals room, kaas, yoghurt en vlees.”

"We roepen op tot onmiddellijke actie. Zo zou de tijdelijke verlenging van de rijuren van de chauffeurs, van 9 naar 11, die vorig jaar van kracht was, opnieuw moeten worden ingevoerd, en zou de certificering voor nieuwe chauffeurs en de verlenging van verlopen certificaten sneller moeten gebeuren. Op langere termijn hopen we op de invoering van seizoensvisa voor EU-vrachtwagenchauffeurs en de opname van het beroep in de lijst van knelpuntberoepen die het ministerie van Binnenlandse Zaken opstelt."

"We hebben deze week een zeer constructieve ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van het ministerie van Milieu, Voedsel en Platteland (Defra). Ze zijn toch duidelijk overtuigd van de potentiële bedreiging voor de voedselvoorziening als deze distributiecrisis niet onmiddellijk wordt aangepakt. We zullen met Defra blijven samenwerken om aan andere ministeries te laten zien dat hoewel dit een langetermijnprobleem is, er dringend nood is aan een kortetermijnoplossing."

Tim O'Malley, Managing Director van Nationwide Produce, sprak zich eerder deze maand uit over de kwestie: "Er worden perfect gesorteerde en verpakte versproducten gedumpt. Het acute tekort aan vrachtwagenchauffeurs is daar de directe oorzaak van. Versproducten liggen gewoon te rotten in koelhuizen omdat er geen vrachtwagen komt die ze kan vervoeren naar bestemming. De schappen in de supermarkten en de borden in de restaurants blijven leeg. Dit is een crisis van nationaal belang."

Carol Ford, een bedrijfsadviseur, leidt een oproep tot actie op LinkedIn:
"Als lid van de Kent County Council & Medway Council Employment Task Force steun en leid ik een subgroep genaamd Fresh Food / Horticulture Employment Task Force."

"We hebben een groep opgericht waarin plaats is voor vele sectoren om innovatieve ideeën te delen, problemen op te lossen en obstakels te duiden die we als sector zien inzake werkgelegenheid. We hebben ons tot opdracht gesteld heel doelgericht en probleemoplossend te werken."

"Als ik een lijst met bedrijven in de transportsector voor Kent & Medway kan verstrekken die nood hebben aan chauffeurs en een lijst van potentiële chauffeurs die training nodig hebben, dan heeft het ministerie van Werk en Pensioenen ermee ingestemd om in de komende 2-3 weken cursussen te organiseren voor die potentiële chauffeurs."

Publicatiedatum: