Nu fysieke bijeenkomsten weer mogelijk zijn, organiseerde retailplatform Vedis na lange tijd weer een bedrijfsbezoek. Met zo’n 50 leden bezochten zij deze keer Westfield Mall of the Netherlands, het ‘nieuwe Leidsenhage’. Wat maakt dit shoppingcentrum zo uniek? En wat zegt het over de toekomst van het Nederlandse retaillandschap?
Wat zijn opvallende trends en ontwikkelingen in het retaillandschap?
De eerste spreker was Gertjan Slob, Directeur onderzoek bij Locatus. Slob en zijn team doen onderzoeken naar o.a. winkelgebieden. Zij kijken hoe een gebied functioneert, hoeveel passanten er komen en wat hun winkelgedrag is.
Tijdens zijn presentatie werden de aanwezigen meegenomen in facts & figures over de detailhandel. Het was geen verrassing dat de cijfers aantoonden dat er donkere wolken boven de retail hangen. Opvallend was dat de leegstand van winkelpanden tijdens de coronaperiode niet is toegenomen, maar juist is afgenomen. Vanwege corona hebben vooral middelgrote centra een opleving gehad, omdat de lokale bevolking dichter bij huis bleef. Nu het normale leven weer aan de horizon schittert, verwacht de expert dat deze locals weer vaker de grote steden opzoeken voor het ruimere aanbod en overige voorzieningen. Een andere opvallende ontwikkeling, is een verschuiving van detailhandel naar horeca. In elk winkelgebied kwamen koffiebars, donutwinkels en andere horecagelegenheden als paddenstoelen uit de grond. Of deze trend zich door zal blijven zetten, valt te betwijfelen. De mensen lijken uit ‘gecappuccinoot’.
Maar hoe ziet de toekomst van het retaillandschap er dan wél uit?
Slob gelooft dat de kracht van stedelijke centra zal overwinnen. Steden blijven aantrekkelijke woon-, werk-, en verblijfsgebieden, maar de mix daarvan zal volgens hem veranderen. Westfield Mall of the Netherlands is wat hem betreft een mooi voorbeeld van wat we in de toekomst steeds vaker zullen tegenkomen. Bezoekers kunnen er terecht voor dagelijkse benodigdheden, om te shoppen, voor vertier, om lekker te eten en zelfs om een auto te kopen. De toekomst van het retaillandschap gaat over het vinden van een nieuw evenwicht, de juiste balans tussen verschillende functies en aanbod.
Westfield Mall
De tweede presentatie werd verzorgd door Sydney Koster en Vincent van der Vegte, beiden werkzaam bij Unibail-Rodamco-Westfield, eigenaar van Westfield Mall of The Netherlands. Zo vertelde zij over de ideeën achter zaken als het design van de buitengevel, de strategische looproutes, het brede aanbod en de vele functionaliteiten. Hun werkwijze is uniek. Ze stellen veel eisen aan ondernemers die zich in de mall willen vestigen. Over het design van het gebouw is erg goed nagedacht. Simpele uithangborden kom je hier niet tegen, de branding moet namelijk iets toevoegen aan de beleving van de bezoeker. Zo heeft Lego de gevel gebouwd van Lego-blokken en heeft Hans Anders een grote bril uit de houten gevel steken.
Om de mall optimaal te laten functioneren, wordt van ondernemers verwacht dat zij hun omzetten delen met de verhuurder, iets wat in Nederland eigenlijk niet gangbaar was. Met deze inzichten gaan zij in gesprek met de ondernemers om gezamenlijk tot een goede oplossing te komen voor eventuele problemen, zoals verhuizen naar een passendere locatie of hoe zij kunnen helpen om een winkelconcept wél te laten slagen. Op basis van de cijfers van de afgelopen 2 maanden, verwachten Koster en Van der Vegte een slagingssucces die ver boven de verwachting scoort.
Het volgende Vedis evenement vindt plaats op 30 september 2021. Dit seminar staat in het teken van circulaire economie, met sprekers van Jumbo, IKEA, Zeeman, Blokker en RBM.
Bron: Vedis