Tussen de 180 en 200 containers met ananas, cassave en chayote uit Costa Rica en Colombia blijven geblokkeerd in de Zuid-Spaanse haven van Algeciras vanwege een aanpassing in de manier waarop de EU-voorschriften inzake sanitaire en fytosanitaire controles worden toegepast. Een van die voorschriften is Verordening 1333/2008 van het Europees Parlement over levensmiddelenadditieven.
De Europese Commissie had immers verzocht om een versterking van de controles op deze producten om te kijken of ze effectief voldoen aan de regelgeving van de Europese Unie. Daarvoor werden nieuwe procedures in het leven geroepen, maar de strikte interpretatie van de EU-regelgeving inzake coatings door de Dienst Voedselveiligheid van Importproducten van de haven van Algeciras leidde tot de afkeuring van heel wat containers. De situatie is momenteel chaotisch in de Zuid-Spaanse haven en problematisch voor de handhaving van de koelketen.
"Van de ene op de andere dag eiste men van ons dat we aangaven of de producten al dan niet een additief bevatten, en zo ja, of de partijen verse producten voorzien waren van de bijbehorende technische fiches", zegt Luis Ramos van douaneafhandelaar en logistiek operator Partida Logistics. "Het eerste wat we deden was onze export- en importklanten informeren over de situatie, maar we kregen van de Dienst Voedselveiligheid geen instructies over welke documentatie we precies moesten voorleggen of hoe we de situatie konden oplossen", voegt hij eraan toe.
Het gaat vooral om een soort paraffine die wordt gebruikt om cassave te beschermen, alsook om een wax ter bescherming van ananas, maar die niet door de EU zijn goedgekeurd. "We zijn verbijsterd, want we het hebben hier wel over Midden- en Zuid-Amerikaanse bedrijven die deze producten al vele jaren naar de EU exporteren."
Om geen inbreuk te plegen op Verordening 1333/2008 werd een moratorium aangevraagd om de klanten te kunnen informeren en eerst ook te kunnen achterhalen welke documentatie moet worden toegevoegd of wat te doen om het probleem op te lossen. "Een paar dagen later deed de adjunct-directeur-generaal van de Dienst Voedselveiligheid ons een voorstel met een moratorium van twee maanden, maar de Europese Commissie lijkt dat niet te hebben geaccepteerd. De stoffen blijken niet geregistreerd te zijn in de EU, maar we hebben geen enkele uitleg gekregen of het producten zijn die schadelijk zijn voor de volksgezondheid of een enige andere indicatie."
Deze onzekerheid leidt ertoe dat een deel van de getroffen containers wordt omgeleid naar andere Europese havens, met name de haven van Rotterdam, terwijl de goederen uit andere containers worden vernietigd.
"In de brief van de Dienst Voedselveiligheid wordt ons uitgelegd welke documenten we moeten voorleggen met voorbehoud van de eisen van de inspecteurs. Maar hoe kunnen we nu een regeling toepassen wanneer we de eisen van de inspecteurs niet kennen? Dit is allesbehalve coherent. Bovendien zouden de normen overal op dezelfde manier moeten worden toegepast, in elke haven van de Europese Unie en met duidelijke instructies", vervolgt Ramos.
"Dit zijn ongeziene taferelen die exporteurs en importeurs hard treffen in de haven van Algeciras. We hebben continu contact met hen om hen op de hoogte te stellen van het weinige nieuws dat hierover binnenkomt. Deze situatie had men veel eerder kunnen oplossen. Ze richt grote schade aan, niet alleen aan de sector, maar ook een niet te onderschatten imagoschade aan de haven van Algeciras, die erin was geslaagd een voorkeurstoegang tot Europa te zijn voor groenten en fruit uit Latijns-Amerika."
Voor meer informatie:
Luis Ramos
Partida Logistics
+34 956 58 16 11 (Spanje)
apartida@partidalogistics.com
www.partidalogistics.com