Vrouwen wijzen de weg in de overgang naar een duurzaam voedingssysteem. Dit is een van de conclusies van het toekomstrapport Växa Tillsammans ("Grow Together") van dit jaar. In het rapport neemt ICA de drijvende krachten en obstakels met betrekking tot plantaardige voeding onder de loep en identificeert vijf verschillende trends. Een van de trends heeft betrekking op de opvattingen over vleesvervangers. In plaats van een plantaardige hamburger die qua smaak een traditionele hamburger imiteert, tonen veel consumenten nu interesse in smaken die de natuurlijke ingrediënten naar een hoger niveau tillen.
Vrouwen wijzen de weg
Ann-Katrin Tottie, toekomstanalist bij ICA: "Het toekomstrapport van dit jaar laat duidelijk zien hoe vrouwen en jongeren een stap voor zijn in het aansturen van de plantaardige keuken. We zien ook dat vrouwen zich meer zorgen maken over het klimaatprobleem dan mannen, wat waarschijnlijk een van de redenen is waarom vrouwen meer geneigd zijn te kiezen voor plantaardige alternatieven."
In het onderzoek van ICA en Novus zegt 28% van de vrouwen dat ze denken dat de voeding die ze kiezen een grote impact heeft op het klimaat, terwijl 18% van de mannen hetzelfde zegt. Er waren ook bijna drie keer meer vrouwen dan mannen die zeiden dat ze minstens twee keer per week vegetarische of veganistische voeding koken (29% van de vrouwen, 11% van de mannen). Op de vraag welke stellingen hun relatie tot voeding het best beschrijven, antwoordt 31% van de vrouwen: "Ik zou meer plantaardige/vegetarische voeding eten, maar geen half- of volledig bewerkte producten", wat 18% van de mannen beaamt. De generatieverschillen zijn ook duidelijk: bij de jongere bevolking (18-29 jaar) zegt 31% ten minste twee vegetarische of veganistische gerechten per week te bereiden, terwijl dit cijfer voor de leeftijdsgroep 30-49 jaar 24% bedraagt, voor de leeftijdsgroep 50-64 jaar 15%, en voor de 65-79-jarigen slechts 8%.
Het klimaat - een goede drijfveer
Op de vraag welke factoren het belangrijkst zijn bij de keuze voor plantaardig/vegetarisch, antwoordde 39% de bereidheid om hun CO2-voetafdruk te verkleinen, wat dit de sterkste drijfveer maakt om voor groen te kiezen.
De land-van-oorsprong rage
De belangstelling voor Zweedse en lokaal geproduceerde voedingsmiddelen blijft groot en veel consumenten willen meer weten over de voeding die ze op hun bord krijgen. Bijna zes op de tien respondenten (59%) zeggen bijvoorbeeld dat ze Zweedse producten kiezen om lokale, kleine telers en producenten te steunen. Andere redenen om voor Zweeds en lokaal te kiezen zijn dat het transport korter duurt en het dierenwelzijn beter is. Bijna vier op de tien (37%) zeggen ook dat het voor hun eigen gezondheid belangrijk is dat de ingrediënten uit Zweden komen wanneer ze voor plantaardig/vegetarisch kiezen.
Voor meer informatie:
ICA Gruppen
icagruppen.se