Steeds sneller, slimmer en goedkoper. Dit is de paradoxale uitdaging in de logistiek van de foodsector. Hoe gaat de AGF-handel met deze uitdaging om? Om die reden wordt het nieuwe platform “Digital Food Logistic” gelanceerd om jaarrond slimme partners en klanten te vinden en te matchen.
Netherlands Business Support Office in Frankfurt, LIOF en Oost NL organiseren 24 juni een webinar rondom dit thema in samenwerking met Deutscher Fruchthandelsverband en GroentenFruit Huis. Een aantal Duitse en Nederlandse bedrijven delen hun ervaringen over digitalisering in de verslogistiek.
De foodsector vormt een belangrijke gemeenschappelijke deler binnen de Nederlands-Duitse economische betrekkingen. Digitalisering van de voedingslogistiek speelt daarin een grote rol. De term data-driven logistics geeft uitdrukking aan het belang van "data-driven" besluitvorming, een voorwaarde voor een succesvolle transitie naar een emissievrij en concurrerend logistiek systeem.
Op dit terrein liggen kansen voor verdere Nederlands-Duitse samenwerking en dus ook kansen ondernemers. Er ligt een grote uitdaging om met alle veranderingen binnen de voedingslogistiek om te gaan. Denk hierbij aan de snel veranderende vraag, breder bereik en focus op duurzaamheid maar ook aan toenemende schaarste op bijvoorbeeld personeelsgebied en beperkingen vanuit de infrastructuur. Slimmere ketenregie in combinatie met steeds hogere eisen (sneller, duurzamer, met minder middelen) leunt op digitalisering van informatie.
Voor meer informatie:
Drs. Jochem Wolthuis
Agrofoodmakelaar Duitsland go4export / Oost NL
jochem.wolthuis@oostnl.nl