Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzame jaarrond geteelde Ethiopische bieslook

De vraag naar bieslook is tijdens de Covid-pandemie stabiel en solide geweest en zelfs geleidelijke gegroeid. Omer Kamp van ERP: "Binnen de verse kruidensector is bieslook een van de weinige verse kruiden die zowel verwachte als onverwachte uitdagingen lijkt te kunnen overwinnen, zelfs in de huidige pandemie." 

Volgens het bedrijf bewijst een product als dit, dat ooit een niche-product was, dat het kan uitgroeien tot een mainstream-product. Toch is niet alle bieslook even goed en daarom is een goede samenwerking van het grootste belang. Raymond Van Der Burgh van ERP gaat verder door te verklaren dat de samenwerking van het bedrijf met Chive Farms Jordan River Herbs uit Ethiopië heeft bewezen dat het duurzame tuinbouwpraktijken handhaaft, veilig stelt en het hele jaar door levert, in combinatie met sociale en milieu verantwoordelijkheden. "Het één kan niet zonder het ander, continuïteit in levering berust op het vermogen om productkwaliteit en sociale verantwoordelijkheid te combineren."

365 dagen per jaar
Bieslook wordt in verschillende regio's geteeld, waaronder het Midden-Oosten, Afrika, Europa en Zuid-Amerika. Er is zeker een overvloed aan telers, maar elk teeltbedrijf die zijn waarde wil bewijzen moet eerst en vooral zorgen voor een onbetwistbare duurzaamheid in het aanbod.

Dankzij de ligging van Jordan River's in een regio ten westen van Addis Abeba met een gunstig klimaat, zijn de teeltomstandigheden optimaal en is de kans op ziekten, virussen en plagen minimaal. Het bedrijf heeft haar eigen versie van het McDonald's-model toegepast, waarbij zij vastbesloten is om 12 maanden per jaar dezelfde kwaliteit bieslook te leveren, zonder uitzonderingen en zonder verrassingen. Zelfs het gewicht van de bos en de lengte van de stengels worden tot in de kleinste details gecontroleerd. Vervolgens kan de consument voor het eerst genieten van een exact bosgewicht met niet meer dan 2% variatie, samen met gecategoriseerde lengtes van 3 cm verschil (bv. 25 gr met stengels van 25 tot 28 cm). Dit is waar het in de duurzame tuinbouw om draait, 365 dagen per jaar.

ERP kan zijn klanten tegenwoordig een aanbod bieden waarbij zij dagelijks en zonder voorafgaande bestelling elke hoeveelheid bieslook kunnen inkopen; los, gebost, op verschillende manier verpakt, geëtiketteerd, met afmetingen van 15 tot 18 cm of 28 tot 31 cm, met of zonder puntjes. Alsof dat nog niet genoeg is, zal het ontvangen product altijd hetzelfde kwaliteitsniveau hebben en altijd schoon van MRL worden bevonden.

De rol van sociale verantwoordelijkheden in de huidige markt
Het spreekt voor zich dat accreditaties zoals SEDEX en SMETA een vereiste zijn geworden in de sector, maar toch is dat niet genoeg. Anat Harrari, oprichtster van Jordan River in Ethiopië, heeft jaren van haar leven gewijd aan het opzetten van een bedrijf dat zowel agronomische aspecten als sociale verplichtingen combineert. Deze taak is volbracht en later opgevolgd door de huidige directeur van het teeltbedrijf, Fikir Hailemichael, door het bedrijf in een positie te brengen waarin het leningen verstrekt aan werknemers om hun eigen huizen te bouwen, deelneemt aan de bouw van lokale gezondheidscentra, politiebureaus en rechtbanken, gratis drinkwater levert aan duizenden inwoners, elektrische stroom distribueert voor ongeveer 30 gezinnen, zaailingen vervoert en plant voor de lokale gemeenschap, verschillende lokale jeugdsportclubs ondersteunt en een lokale school in de buurt van het bedrijf financiert. Daarom is de rol van sociale verantwoordelijkheid in de huidige markt het best uit te leggen door te bouwen aan een betere toekomst voor de sector door een actieve houding aan te nemen ten opzichte van het idee dat het de mensen zijn die de sector dragen en niet andersom.

Voor meer informatie:
Omer Kamp
Europe Retail Packing B.V.
+31 174 282 510
Omer@erpnl.nl 
https://www.europeretailpacking.nl/ 

Publicatiedatum: