In India hebben ze sapota, fruit dat vooral op de binnenlandse markt wordt verkocht. Een exporteur doet dit jaar zijn best om het fruit populairder te maken op de Europese markt. De chocolade- of karamelachtige smaak moet het tot een succes maken bij de Europese consument, meent deze exporteur. Met de daling van de transportkosten als gevolg van het einde van de tweede golf van het coronavirus in India, moet dit bovendien snel kunnen worden bereikt.
Volgens Kaushal Khakhar, CEO van Kay Bee Exports, is de sapota het hele jaar door goed verkrijgbaar in India. "Dit fruit, dat in India 'Chikoo' wordt genoemd, maar ook sapota in andere delen van de wereld, is vrij uniek wat betreft zijn seizoensgebondenheid. De chikoo-boom draagt het hele jaar door fruit en garandeert dus een ononderbroken aanvoer gedurende 12 maanden voor zowel de binnenlandse markt als de exportmarkten."
"Chikoo is een tropische fruitsoort en gedijt dus het best in een warme (tot 38ºC) en vochtige omgeving. Dergelijke klimatologische omstandigheden kunnen het hele jaar door worden aangetroffen in het westelijke kustgebied van India en ondanks de ups en downs van het weer in de loop van het jaar blijven de omstandigheden ideaal voor de chikoo-teelt en hebben de variaties geen significante invloed op de opbrengst van het gewas."
Khakhar stelt dat de sapota vooral op de Indiase markt wordt afgezet, maar hij ziet volop kansen voor het fruit om het goed te doen in Europa. "Met een jaarlijkse chikoo-teelt van ongeveer 400.000 ton, is de binnenlandse markt de overheersende markt. Het grootste deel van de teelt van het land is afkomstig uit de noordelijke kuststaat Maharashtra en de zuidelijke kuststaat Gujarat. Maar omdat het product gemakkelijk te vervoeren is, wordt het per vrachtwagen door het hele land verladen. Hoewel een groot deel van dit fruit plaatselijk wordt geconsumeerd, is chikoo ideaal voor de export naar Europese landen. De zoete smaak van karamel- of chocolade doet ons geloven dat dit fruit gemakkelijk in de smaak zal vallen bij het Europese publiek."
Door het slechte weer is er momenteel minder fruit beschikbaar, maar Khakhar beweert dat de aanvoer snel weer zal normaliseren. "Een van de naweeën van de cycloon Tauktae, die eind mei de westkusten van India heeft getroffen met harde wind en regen, is dat er momenteel een tekort is in het aanbod, wat heeft geleid tot prijsstijgingen. Het aanbod zou echter binnen enkele weken weer snel op een normaal peil moeten komen. Ondanks dit feit blijft de vraag naar chikoos stabiel op de lokale markt."
"Ons belangrijkste doel voor dit seizoen is om chikoos populair te maken op nieuwe en kwaliteitsbewuste markten. Het fruit dat wij aanbieden voldoet aan alle Europese voedingsveiligheidsnormen op het gebied van MRL's en zijn GlobalGAP gecertificeerd. Chikoos zijn van nature een kostenefficiënt fruit, maar door de hoge luchtvrachttarieven tijdens de huidige pandemie zijn ze een beetje duur geworden. Aangezien India het einde van de tweede golf van de Covid nadert, wordt verwacht dat de luchtvrachttarieven zullen dalen, waardoor dit fruit zeer betaalbaar wordt en een innovatieve toevoeging aan de schappen van de retailer kan vormen."
Khakhar: "Aangezien de Europese markt niet gewend is aan dit fruit, is het belangrijk om te weten dat de chikoo een zeer veelzijdige fruitsoort is en op meerdere manieren kan worden gegeten, van smoothies, milkshakes, vla's, ijsjes tot sappen en dat het ook heel goed samengaat met verschillende andere fruitsoorten zoals bananen. Van verse chikoo kan een gevarieerde reeks smakelijke producten met toegevoegde waarde worden gemaakt, zoals jam, nectar, gedehydrateerde schijfjes, poeder en nog veel meer, die door de retail kunnen worden ontwikkeld en gecommercialiseerd."
Voor meer informatie:
Kaushal Khakhar
Kay Bee Exports
+91 22 4157 8900
export@kaybeeexports.com
www.kaybeeexports.com