SanLucar zoekt naar milieuvriendelijke alternatieven

De koudegolf en het regenweer van de afgelopen weken hebben de druiven- en steenfruitoogst in Italië en Spanje, die al door Covid-19 was getroffen, bemoeilijkt. FreshPlaza sprak met Jennifer Heer van SanLucar over de actuele stand van zaken.

Rote Aprikosen. Foto: SanLucar
Foto: SanLucar

Stijgende kosten door corona
"Vanwege de coronapandemie zijn de kosten aanzienlijk gestegen, aangezien alle hygiëne- en veiligheidsmaatregelen nageleefd moeten worden. Ons doel is om de bevolking van het beste fruit en de beste groenten te blijven voorzien, in de bekende premiumkwaliteit. Door het slechte weer van de afgelopen weken en maanden wordt er een oogstuitval bij perziken en nectarines van 25% in Spanje en van 46% in Italië verwacht. Gelukkig waren onze velden niet zo sterk door de hagel getroffen", aldus Jennifer van SanLucar.

Gezien deze omstandigheden merkt Jennifer dan ook op: "Door het slechte weer in Duitsland is de vraag naar perziken en nectarines gedaald. Dat maakt het moeilijk hogere prijzen te krijgen, waarmee de telers hun oogstverliezen kunnen compenseren. Om ervoor te zorgen dat we de premium kwaliteit kunnen bieden die we gewend zijn, zullen we ons meer richten op kwaliteitscontrole en selectie van de producten."

Goed druivenseizoen
Wat betreft de druiven ziet het er al beter uit. "Voor de Italiaanse druiven wordt qua hoeveelheid en kwaliteit een goed seizoen verwacht. De oogststart zal vanwege het slechte weer echter iets vertraagd zijn. We gaan er momenteel vanuit dat we begin juli kunnen starten."

SanLucar heeft als geregistreerd merk een bijzondere positie in de AGF-sector. De reacties van retailers zijn volgens Heer uiterst positief, wat niet in de laatste plaats blijkt uit de verhouding tussen retailer en klant: "De SanLucar retailer stelt de hoogste eisen aan premiumkwaliteit en weet dat hij met het merk SanLucar zijn klanten een meerwaarde bieden kan. Wij hechten veel waarde aan producten met smaak die in harmonie met mens en natuur zijn geteeld. Wij nemen verantwoord ondernemen serieus. En natuurlijk direct contact en transparantie met onze retailers."

De door Jennifer benoemde transparantie toont zich daarom ook in de waardering van de klanten: "Onze klanten kennen niet alleen de verkoopmedewerkers die de groenten- en fruitafdeling in de winkel helpen verzorgen, maar voor het grootste deel ook de mensen achter de producten, onze telers. Zij waarderen de zorg en deskundigheid waarmee het fruit wordt geteeld en bereid. Het brede assortiment premiumproducten en de professionele uitstraling op het verkooppunt helpen retailers om hun klanten iets bijzonders te bieden. Bovendien kan hij met de producten van SanLucar ook speciale rassen aanbieden die elders niet verkrijgbaar zijn."


Foto: SanLucar

Teelt in harmonie met de natuur
Inspelend op de toenemende vraag naar biologische producten, benadrukte Heer dat SanLucar in de toekomst volledig probeert af te zien van gewasbeschermingsmiddelen: "Vanaf het allereerste begin is verantwoord telen belangrijk voor ons geweest; de natuur is immers onze belangrijkste partner. De laatste jaren is er veel gebeurd in de conventionele teelt en ons doel is om volledig af te zien van gewasbeschermingsmiddelen. Dit is niet overal en niet onmiddellijk mogelijk. In principe gebruiken we voornamelijk biologische bestrijding waarbij we de natuurlijke vijanden van ongedierte gebruiken of feromoonvallen neerzetten. Onze abrikozen uit Murcia, bijvoorbeeld, kunnen al zonder gewasbeschermingsmiddelen. Natuurlijk betekent dit meer inspanning, ervaring en vakkennis. De bomen moeten nauwlettend in de gaten worden gehouden en verschillende keren worden gesnoeid om ze tegen ziekten te beschermen. Op die manier kun je het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen voorkomen."

Tegen 'food waste' en voor milieuvriendelijkheid
SanLucar zet zich ook steeds meer in tegen "food waste", oftewel voedselverspilling. "We zijn al bezig met verschillende projecten om het milieu verder te beschermen. We proberen bijvoorbeeld processen te optimaliseren om energie te besparen, of werken samen met instituten om water zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Ook de levensduur van producten is een aandachtspunt om voedselverspilling tegen te gaan."

Het Spaanse citrus is dankzij de samenwerking van SanLucar met Transfesa Logistics onlangs naar Duitsland geëxporteerd, dankzij een gekoelde sneldienst per spoor. Heer: "Wij zijn altijd op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven. Met de proef met Transfesa willen we nagaan in hoeverre we het transport kunnen verschuiven van de weg naar het spoor. Maar nogmaals, je kunt niet alles van de ene op de andere dag veranderen. Maar gestaag in de goede richting gaan is ons doel."


Foto: SanLucar

Voor meer informatie:
Jennifer Heer
Communication & CR Director - Communication & CR
SanLucar
+34 648 039 603 
jennifer.heer@sanlucar.com 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven