De Spaanse pruimensector wordt dit seizoen een handje geholpen door de weersomstandigheden. En dan hebben we het niet zozeer over het weer in eigen land, maar veeleer over de rest van Europa, waar storm en vorst in de lente de teelt van het steenfruit danig heeft aangetast. De regio Extremadura, en in het bijzonder de provincie Badajoz, is het centrum van de pruimenteelt in Europa, zo stelt José María Naranjo, Sales & Market Development Manager bij Tany Nature, dat na de oogst van de vroege rassen in het westen van Andalusië het terrein nu verlegt naar Extremadura.
"Vorig jaar was de opbrengst beperkt en de kwaliteit niet zo hoog. Dit jaar hebben we normale hoeveelheden, maar we zijn vooral blij met de goede kwaliteit", legt José María uit. "In de winter hebben we de voldoende koude-uren gehad en tijdens de bloei, vruchtzetting en groeifase van het fruit heeft het weer ons niet tegengewerkt, in tegenstelling tot de stormen en vorst die veel andere teeltgebieden voor hun kiezen hebben gekregen. De kwaliteit van onze pruimen is uitzonderlijk, zowel intern als extern. Er is bijvoorbeeld geen schade aan de schil door zwiepende takken of hagelinslag. Dit jaar kan de consument rekenen op kwaliteitspruimen vanaf het eerste bakje."
Volgens José María zal de steenfruitoogst van het bedrijf dit jaar stijgen tot 68 miljoen kilo en zal het seizoen doorlopen tot de maand november. Deze week begint de oogst in Vegas Altas, ten oosten van Mérida, waar de pruimen nu toewerken naar hun optimale rijpheid. "Maar er zijn altijd weer telers die de fout maken om te vroeg van start te gaan en het fruit te plukken voordat het die optimale graad van rijpheid heeft bereikt. Dit lijkt een moeilijk te verhelpen euvel te zijn, want de verleiding is groot om iets te vroeg te oogsten in een jaar waarin de kwaliteit spectaculair is en het fruit al snel een mooi kleurtje krijgt."
"Tany is zowel teler als verpakker en dat helpt ons om op een efficiënte en vooral duurzame manier te werk te gaan. We dragen duurzaamheid zeker hoog in het vaandel, en dat op drie vlakken. Ten eerste moet de teelt winstgevend zijn, zodat we elk jaar kunnen blijven innoveren en onze klanten verrassen. Economische duurzaamheid dus. Uiteraard hebben we ook oog voor het milieu. En ten slotte willen we ook duurzaam zijn op sociaal vlak. Elke hectare levert 1,5 banen op, dus op deze manier voorkomen we dat de mensen naar de steden trekken en het platteland de rug toekeren."
Tany Nature is sterk exportgericht. De pruimen van het bedrijf, het sterproduct van het steenfruitassortiment, worden uitgevoerd naar 58 landen. Het afgelopen jaar liep de export helemaal niet van een leien dakje, want er was niet alleen de pandemie en de onzekere situatie rond Brexit, waarvoor pas in extremis een akkoord werd bereikt, ook de Braziliaanse markt sloot opeens zijn deuren voor de Spaanse pruimen, om nog maar te zwijgen van de zorgwekkende prijzencrisis die al enkele jaren aansleept.
Onder de kostprijs
"De laatste jaren zijn de kosten aanzienlijk gestegen. Aan salarissen wordt nu 38% meer betaald dan enkele jaren geleden en de kostprijs van inputs is met 18% gestegen. In de afgelopen twee jaren hebben we het zelfs over een algemene stijging van de productiekosten met 56%, maar ook daarvoor was die dus al stijgende. We hebben echt nood aan een fatsoenlijke prijs voor het fruit”, zegt José María."
"In Extremadura zijn vorig jaar 2.800 hectare steenfruitbomen gerooid. Maar het gaat hier niet zozeer om de bomen alleen, we verliezen vooral telers die noodgedwongen hun bedrijfsactiviteit moeten staken", benadrukt hij. "Steenfruittelers zien jaar na jaar hun winsten afkalven en dat kan natuurlijk niet blijven duren."
"Daarom moeten we laten zien dat onze sector dynamiek nodig heeft. Het roer moet helemaal worden omgegooid. Niet alleen de teler zelf moet inzitten met het weer of met al wat de teelt kan beïnvloeden, ook de overheden moeten oog hebben voor ons, want ons werk levert een relevante maatschappelijke bijdrage. Zo vragen we de overheid niet alleen inspanningen te leveren om nieuwe markten aan te boren, maar er ook over te waken dat bestaande niet plots sluiten of moeilijk beginnen te doen met allerhande eisen die ons verhinderen ons product met een zekere waardigheid te exporteren", legt José María Naranjo uit.
China is een van de laatste markten die zijn deuren heeft geopend voor het steenfruit uit Spanje. De onderhandelingen tussen beide landen hebben wel lang aangesleept. "Naar mijn mening is de Chinese markt eerder een nichemarkt. Zij zijn uiteindelijk de grootste steenfruittelers ter wereld, en om na een transport van 30 dagen die markt te bereiken met een competitief product dat een betere kwaliteit biedt dan het lokale fruit moet je van goeden huize komen. We moeten ons er allemaal van bewust zijn dat we de exportmarkten moeten bereiken met de kwaliteit die ze vragen. Bij Tany Nature hebben we die knowhow, maar China is een markt die geen fouten toelaat en er zijn maar weinig bedrijven die aan hun eisen kunnen voldoen."
"Het zit in ons DNA om het fruit zo te behandelen dat het met de beste kwaliteit bij de klant en consument belandt. En als we goed zijn in lange afstanden, des te beter presteren we op de korte afstand. Want al die ervaring die we hebben opgedaan in overzeese markten stelt ons in staat om de nationale markt met een uitzonderlijke kwaliteit te bedienen. En onder de nationale markt bedoelen wij heel Europa", besluit hij.
Voor meer informatie:
José María Naranjo
Tany Nature
+34 627960234
jnaranjo@tany.es
www.tanynature.com