Chileense druiven en rozijnen doen het steeds beter in heel wat landen en de export neemt jaar na jaar toe. Maar dit seizoen is de druivenoogst mager geweest door hevige regenval in februari.
BDP Foods, een in 2009 opgericht internationaal handelsplatform, vertegenwoordigt en ondersteunt verschillende druiven- en rozijnenexporteurs in Chili. Diego Vicente, CEO van BDP Foods, en enkele van zijn klanten delen hun marktinzichten over het huidige druivenseizoen.
Marktoverzicht
Chileense druiven voor rozijnen worden vanaf januari in het noorden van Chili geplukt en in de zuidelijke teeltgebieden gaat de oogst door tot maart. Vervolgens worden de druiven gedroogd, opgeslagen en later verwerkt en verpakt naargelang de marktvraag.
"Het is belangrijk om eerst te vermelden dat we met het oog op de rozijnenproductie uitgingen van een uitstekende oogst op het vlak van kwaliteit en kwantiteit”, zegt Hector Arriagada, Business Development Manager bij Andes Quality, een van de belangrijkste rozijnenproducenten in Chili. “Het weer was vorige winter en lente perfect voor de fruitteelt en de wijnstokken stonden bol van de druiven. Het was gewoon wachten op de juiste Brix om te kunnen oogsten. Maar geheel onverwacht begon het hevig te regenen in februari. De druiventeelt was een van de meest getroffen sectoren. De oogstprognoses moesten direct naar beneden worden bijgesteld. Als gevolg daarvan moesten we de pluk van de Flame-druiven vervroegen om geen last te krijgen van schimmel en bij de Thompsons was er te veel opengebarsten fruit, zodat die niet meer dienden voor de versmarkt of voor verwerking tot rozijnen."
"Gelukkig hebben we een droogfabriek aan de voet van de Andes, waar we jaarlijks meer dan 10.000 ton vers fruit drogen. We gebruiken alleen de beste druiven om onze klanten een kwaliteitsvol product aan te kunnen bieden. Tijdens de pandemie is ons verwerkingsbedrijf in de omgeving van San Felipe fulltime blijven draaien met inachtneming van alle coronamaatregelen. Op dit moment doen de grootste problemen zich voor op logistiek vlak, met forse vertragingen in vele havens en bij vele rederijen. Desondanks zijn we erin geslaagd onze klanten op tijd te beleveren."
Exportmarkten
China is een van de snelst groeiende markten voor Chileense druiven. Vorig jaar importeerde China 2.375 ton rozijnen uit Chili, 47% minder dan in 2019, wat geheel op het conto van de pandemie komt. "Maar ondanks alle uitdagingen zijn wij erin geslaagd onze afzet van rozijnen in China te vergroten", zegt Francisco Riesco, Regional Manager voor China. "Ondanks de gevolgen van de regen bleef de prijs van Chileense rozijnen in China dit jaar stabiel op € 1,65-1,90 per kilo. Thompson is het meest gevraagde ras op de Chinese markt, maar ook net de variëteit die het hardst getroffen was door het slechte weer. Bijgevolg zijn de beschikbare volumes voor de Chinese markt dan ook uiterst laag."
Volgens Sergio Ramírez, ASEAN-regiomanager bij BDP Foods, was het afgelopen seizoen niet zo slecht. "Volgens sommige Thaise importeurs was de consumptie niet al te veel veranderd ten opzichte van 2019 en in 2021 kunnen we vergelijkbare volumes verwachten. De export van Chileense druiven naar de Zuidoost-Aziatische landen is in 2020 met 33% gestegen ten opzichte van 2019. De belangrijkste uitdagingen voor importeurs zijn tegenwoordig de beschikbaarheid en hoge prijzen van fruit en containers. Dit jaar wordt het nog ingewikkelder door de prijsstijgingen, aangezien de koopkracht van de Thaise bevolking en in de buurlanden flink aan het dalen is. Mensen zijn voorzichtiger als het op uitgaven aankomt en daar zullen vooral importartikelen last van hebben."
Voor Andres Kuznar, verantwoordelijke voor de Russische markt, was de situatie niet zo rooskleurig. “Chileense rozijnen verliezen marktaandeel in Rusland. De consument neigt naar goedkopere alternatieven zoals product uit Iran, Tadzjikistan, Oezbekistan en Turkije. Chili heeft wel nog een kans als het met grote maten voor de dag komt, zowel van Golden als Flame. Afgezien hiervan heeft de devaluatie van de Russische munt een aanzienlijk negatief effect op de import uit Chili en voor de komende jaren verwacht men dat de roebel nog terrein gaat prijsgegeven ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Hierdoor zijn importeurs overgestapt naar leveranciers van goedkopere landen als China, de voormalige Sovjetrepublieken en Oost-Europa."
BDP Foods
“Hoewel er geen rem lijkt te staan op de globalisering, is elke markt uniek. Een steeds nauwere relatie met de klant is dan ook een must. Een goed begrip van elke afzonderlijke markt is noodzakelijk om een globale strategie om te kunnen zetten naar lokale actie, maar dat is dikwijls een heel moeilijke kwestie voor producten die van duizenden kilometers ver komen", zegt Diego.
Met een kantoor in de bestemmingsmarkten streeft BDP Foods ernaar alle voordelen te halen uit een hoog opgeleid multicultureel professioneel team om zo de lokale markten te ontwikkelen. "Wij vertegenwoordigen de beste telers in verschillende markten en al onze teeltbedrijven focussen op kwaliteit, een goede dienstverlening en een langetermijnvisie. Hierdoor hebben we ook een ruim productassortiment kunnen aanleggen, waarmee we de belangrijkste importeurs en supermarkten in de bestemmingslanden van dienst kunnen zijn. En daar profiteren dus ook al onze exportpartners van."
Voor meer informatie:
Diego Vicente (CEO)
BDP Foods
Dvicente@bdpfoods.com
www.bdpfoods.com