Tomás García-Escribano, Cinco Casas (Spanje):

“Watermeloen populairder dan meloen dankzij constante kwaliteit van alle rassen”

Het (water)meloenseizoen is tot nu toe heel moeilijk geweest. De vraag was lange tijd laag en de prijzen stonden onder druk. "Maar de stijging van de temperaturen in Spanje en de rest van Europa zal de prijzen de komende weken weer op een hoger niveau brengen", zegt Tomás García-Escribano, CEO van het Spaanse Cincofresh.

Cinco Casas, het hoofdmerk van de Cincofresh groep, gaf het startschot voor het zomerseizoen van beide fruitsoorten uit Almería en Murcia in de maand mei. Rond half juli begint het bedrijf dan met de oogst van watermeloenen en meloenen in de regio La Mancha, waar het over eigen percelen beschikt.

"Het ziet ernaar uit dat het watermeloenareaal in La Mancha zal toenemen en dat het areaal meloenen op hetzelfde niveau als vorig jaar zal blijven", zegt de algemeen directeur, die van mening is dat watermeloen aan populariteit blijft winnen en dat enigszins doet ten koste van meloen. "Ik geloof dat de telers steeds meer kiezen voor watermeloen, want ze zien dat het marktaandeel groeit. Dit komt doordat de watermeloenrassen homogener zijn, wat er in de meeste gevallen voor zorgt dat de kwaliteit van het fruit gegarandeerd is. Bij de meloenrassen is dat niet zo. Daar zijn er nog veel verschillen, zowel op het vlak van de teelt als wat de kwaliteit van het product in de supermarkt betreft."

Bij dit nieuwe seizoensbegin stelt Cinco Casas zijn nieuwe merkimago voor. "Hier hebben we maandenlang aan gewerkt. We wilden een modernere en frissere indruk wekken, maar zonder onze afkomst en traditie te verloochenen, want die zijn en blijven het fundament van het bedrijf en zijn producten", zegt Tomás García-Escribano.

Het bedrijf teelt voornamelijk Piel de Sapo meloen, maar ook gele meloen voor Duitsland en Frankrijk. Bij de watermeloenen hebben ze zowel zwarte als gestreepte in de teelt. Onder het merk worden onder meer de Natural Gourmet-meloenen afgezet, de Sandy Fresh-watermeloenen en de leuke Meloninos, mini-meloenen die vooral in Duitsland in de schappen te vinden zijn.

De laatste meloenen van dit bedrijf uit La Mancha worden ongeveer tussen eind september en begin oktober op de markt gebracht. Het fruit wordt afgezet op de binnenlandse markt en in Portugal, Frankrijk en Duitsland.

Volgens de algemeen directeur kunnen de kleine maten de meloenconsumptie helpen verhogen. “Het kleine fruit zou een deel van de bevolking kunnen bereiken dat normaal geen meloen consumeert en dat de gewone meloenen liever links laat liggen wegens de grootte. Kleinere variëteiten kunnen de consument ertoe aanzetten om voor dit fruit te kiezen boven andere fruitsoorten."

"We hopen dit seizoen in totaal meer dan 14 miljoen kilo meloen en watermeloen te oogsten. Maar onze hoofddoelstelling is dat zowel onze klanten als de consument tevreden zijn met ons product, met hoe het eruit ziet en met zijn smaak", besluit García-Escribano.

Cincofresh is een jong en innovatief groente- en fruitbedrijf in het hart van La Mancha. De kantoren bevinden zich in Cinco Casas, in de provincie Ciudad Real, vandaar ook de naam van het hoofdmerk. Het bedrijf heeft eigen teelt van verschillende soorten watermeloen en meloen, zijn belangrijkste producten, maar ook van pompoen en asperges. Naast de conventionele teelt heeft het ook percelen met biologische productie.

Voor meer informatie:
Celia Fernández
Cincofresh
+34 926 160 005 (Spanje)
comunicacion@cincofresh.com 
www.cincocasas.es 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven