Roger Horak - OZblu

"Het is ongekend dat fruit na 51 dagen op zee nog steeds als premiumproduct wordt verkocht"

United Exports maakte onlangs bekend dat een container met verse blauwe bessen van OZblu de Stille Oceaan was overgestoken, van de haven van Manzanillo in Mexico naar de haven van Hongkong. Na een reis van 51 dagen kwam het fruit op 21 mei jl. vers en gereed voor de verkoop in Hongkong aan. Dit was de eerste van meerdere containers die vanuit OZblu-Sun Farms in Mexico naar Azië zullen worden verladen. 

In 2013 werden de eerste commerciële aantallen OZblu blauwe bessen geoogst in Zuid-Afrika, dat toentertijd het voornaamste teeltgebied was. Daarnaast werden de blauwe bessen ook op kleine schaal in Australië geteeld. Tegenwoordig worden de blauwe bessen eveneens in Peru, Mexico, Chili, de VS, Zuid-Afrika, Zambia, Zimbabwe, Marokko, Australië, Portugal en Spanje geteeld. 

Het grootste areaal bevindt zich in Zuid-Afrika, gevolgd door Peru en Mexico. "We hebben verschillende teeltmodellen gebruikt, met zowel gecontracteerde telers als onze eigen teeltbedrijven. Voor uitbreiding richten we ons met name op de eigen teelt," vertelt Roger Horak, medeoprichter van OZblu. 

"De OZblu-rassen zijn bijzonder omdat ze zich goed aan kunnen passen en op verschillende locaties ter wereld vruchten met dezelfde textuur en smaak geven. Zuid-Amerika, en dan met name Mexico, is goed gepositioneerd om blauwe bessen aan de Amerikaanse markt te leveren en vormt hier een aanvulling op lokaal product. Peru en Chili hebben toegang tot de Chinese markt. Zuid-Afrika heeft dit niet. Het is een kwestie van het afstemmen van de productie om markten 365 dagen per jaar van fruit te kunnen voorzien. Hiermee kunnen ook risico's worden gespreid. Zo liep het seizoen in Zuid-Afrika vorig jaar als gevolg van vorst 6 - 8 weken vertraging op en moest er fruit vanuit andere teeltgebieden worden aangevoerd." 

De blauwebessen hebben de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, maar volgens Rogers onderscheiden markten zich nu met rassen. 

"Aanvankelijk was een blauwe bes en blauwe bes, maar tegenwoordig is er een sterke vraag naar smaakvolle rassen met een knapperige 'bite'. Iedereen die denkt het te kunnen maken met het telen van oude, vrije rassen heeft het mis. China is een premiummarkt, maar uiterst kieskeurig en de EU, het VK en de VS ontlopen elkaar niet zoveel. We hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien van wat er mogelijk is met beschermde rassen."

“Toen we aan dit avontuur begonnen, hebben we onze rassen onafhankelijk laten testen door Experico, waaruit bleek dat ze 40 dagen over zee in normale koelcontainers konden worden vervoerd. Nu wordt 96,5% van alle Zuid-Afrikaanse OZblu-bessen in standaard koelcontainers verladen, terwijl de rest van de sector erin slaagt om slechts 60% van hun blauwe bessen over zee te verladen. We maken doorgaans gebruik van gewone koelcontainers en af en toe CA, maar niet meer dan dat. We gebruiken bijvoorbeeld geen vacuümzakken of andere technologieën. Het is ongekend dat fruit na 51 dagen op zee nog steeds als premiumproduct kan worden verkocht. In een wereld die in de greep is van Covid-19 is het kunnen verladen van producten over zee essentieel, aangezien de beperkte luchtvrachtruimte en de hoge tarieven een uitdaging vormen."

Roger zegt dat het bedrijf van plan is om haar areaal de komende jaren fors uit te breiden om zo de opbrengsten iedere twee jaar te kunnen verdubbelen. "Het is vraaggestuurd en de toename zal plaatsvinden in teeltgebieden die stabiel en aantrekkelijk zijn voor investeerders en waar het kwekersrecht wordt gerespecteerd en beschermd."

Voor meer informatie: 
Chole Middleton
United Exports
+27 21 879 2306
chloe@unitedexports.com.au 
www.united-exports.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven