Havencongestie China belemmert containervaart meer dan Suezkanaalblokkade

Container scheepvaart analist Lars Jensen, CEO van het Deense scheepvaart consultancy bedrijf Vespucci Maritime, beweert dat de aanhoudende containerverstoring in de Chinese haven van Yantian, veroorzaakt door de Covid-19-uitbraak, al een groter aantal containers heeft geblokkeerd dan het aantal containers dat niet door kon als gevolg van de recente blokkade van het Suezkanaal door Ever Given.

Tijdens de 14 dagen van congestie in de haven van Yantian heeft de haven ongeveer 357.000 TEU niet kunnen behandelen, terwijl de blokkade van het Suezkanaal gedurende zes dagen een dagelijkse stroom van 55.000 TEU belemmerde; dit komt neer op een totaal van 330.000 TEU. Bovendien zijn de gevolgen van de situatie in de haven van Yantian nog niet voorbij, terwijl er ook aanzienlijke gevolgen zijn voor de havens van Nansha en Shekou.

Intussen heeft Hapag-Lloyd de volgende extra weglatingen in de haven van Yantian op haar Transpacific-diensten aangekondigd, met als doel "de leeglooptijd van schepen en de congestie in de haven tot een minimum te beperken". De Duitse rederij merkte op dat de situatie vloeiend blijft en dat de voornoemde omissies van havens onder voorbehoud zijn.

Jensen stelt dat zodra de havens weer normaal opereren "we een vloedgolf aan vracht moeten verwachten, tenminste in de mate dat er zelfs schepen beschikbaar zijn om dit te verwerken."

Bron: container-news.com
Foto: Dreamstime.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven