Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CMA CGM ziet omzet en winst omhoogschieten in eerste kwartaal

CMA CGM rapporteert een forse groei in het eerste kwartaal van 2021. De omzet bedroeg
€ 8,8 mld en dit betekent een stijging van 49,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de Covid-19-crisis en lockdowns grote impact op de wereldhandel hadden. 

De EBITDA van de Franse rederij bedroeg € 2,6 wat zich vertaalt naar een EBITDA-marge van 29,7%. De netto-inkomsten bedroegen €1,7 mld. 

CMA CGM zag de volumes in het eerste kwartaal van 2021 toenemen tot 5,5 mln TEU, wat een groei van 10,7% betekent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, terwijl de zeevrachtinkomsten € 7 mld bedroegen, wat neerkomt op een toename van 57,4%, die voornamelijk werd aangejaagd door de sterke groei van de inkomsten per eenheid per TEU.

Ondertussen is CMA CGM zeer actief in de nieuwbouw. Zo bestelde de rederij in april 2021 22 nieuwe schepen die tussen 2023 en 2024 zullen worden opgeleverd. "We hebben onze vloot uitgebreid en dan vooral met nieuwe LNG-aangedreven schepen," vertelt Rodolphe Saadé, bestuursvoorzitter en CEO van CMA CGM. 

  • zes 13.000 TEU schepen op LNG (vloeibaar aardgas)
  • zes 15.000 TEU schepen op LNG
  • tien 5.000 TEU schepen op VLSFO (laagzwavelige bunkerolie)

De in Marseille gevestigde rederij heeft daarnaast bevestigd dat zij eind 2022 zes nieuwe LNG-aangedreven 15.000 TEU schepen in zal zetten tussen China en de Amerikaanse Westkust, waarvan het eerste schip in oktober 2021 in de vaart zal worden genomen. "De keuze voor vloeibaar aardgas is de beste keuze om luchtvervuiling tegen te gaan," laat CMA CGM weten, dat eind 2024 over een vloot van 44 LNG-aangedreven schepen zal beschikken. 

Bovendien heeft CMA CGM gedurende het afgelopen eerste kwartaal haar dienstverlening en activiteiten aangepast om congestie in een aantal havens te vermijden door haar capaciteit te verhogen, diensten te reorganiseren en oplossingen te optimaliseren.  

Daarnaast richtte CMA CGM een speciale luchtvrachtdivisie op: CMA CGM AIR CARGO, om haar klanten een zo uitgebreid aanbod aan transportoplossingen te kunnen bieden. 

Container-news.com bericht dat CMA CGM verwacht het tweede kwartaal van 2021 dezelfde resultaten als in het eerste kwartaal te kunnen behalen. 

Rederij voert nieuwe toeslag Latijns-Amerika in 
CMA CGM heeft aangekondigd om met ingang van 2 juli 2021 een nieuw FAK-tarief van Noord-Europa en het Middellandse Zeegebied naar Latijns-Amerika in te voeren. 

CMA CGM laat weten dat deze nieuwe tarieven onder meer een stijging van € 1.000 per koelcontainer van Spanje, Italië en Portugal naar de westkust van Zuid-Amerika (WCSA), de Caraïben en Midden-Amerika zal inhouden en een stijging van € 300 per koelcontainer van Frankrijk (Middellandse Zee) naar WCSA, de Caraïben en Midden-Amerika, evenals een stijging van € 500 per TEU van alle herkomstgebieden naar de oostkust van Zuid-Amerika.

Publicatiedatum: