Volle koelcellen in Nieuw-Zeeland met fruit vanwege transportproblemen

Nu de bevoorradingsketen van Nieuw-Zeeland naar de rest van de wereld kritisch onder druk blijft staan, maken telers in Hawke's Bay zich zorgen over de afzet van hun producten. Exporteurs kunnen geen vracht meer boeken tussen Australië en Nieuw-Zeeland omdat internationale rederijen de relatief afgelegen en marginale trans-Tasmanroutes links laten liggen en in plaats daarvan kiezen voor de winstgevende routes tussen China, Europa en de Verenigde Staten.

Therese Blank van Maersk Oceania: "Onze verwachting blijft dat de verstoring van de aanvoerketen in Nieuw-Zeeland gedurende het hele exportpiekseizoen zal aanhouden." Het bedrijf had onlangs een aanzienlijke investering gedaan om zijn dienstverlening in Nieuw-Zeeland uit te breiden, met de toevoeging van een zevende schip om zijn Southern Star Service te ondersteunen.

Volgens Blank heeft Nieuw-Zeeland echter niet alleen te kampen met een tekort aan schepen. "We ondervinden ook de gevolgen van de congestie in de overzeese havens, met alle gevolgen van dien voor de aankomsttijden in de Nieuw-Zeelandse havens, omdat de schepen vertraging oplopen."

Louise McGrath, hoofd van industrieontwikkeling en -beleid bij The Australian Industry Group: "Er is nu zo weinig ruimte dat schepen geen termijnboekingen willen doen." Ze voegde eraan toe dat het ergste nog moest komen, omdat de prijstoeslagen tijdens de piek voor Kerstmis naar verwachting zouden kunnen stijgen van € 410 tot
€ 4105, bovenop de nu al torenhoge scheepvaartkosten.

Bron: nzherald.co.nz


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven