Italiaans watermeloenseizoen moet optimisme brengen

“Dit jaar moet bol staan van optimisme”, zegt Iolanda Turrà, directrice van Giovanni Turrà in het Italiaanse Crotone (Calabrië), over het watermeloenseizoen dat op het punt staat te beginnen. Het bedrijf heeft een nieuw merk gelanceerd om nog meer de nadruk te leggen op de band die de watermeloenen hebben met het grondgebied.

Iolanda Turrà in een veld met watermeloenen op 5 juni 2021 (Alle foto's verstrekt door Giovanni Turrà)

“Over een dag of tien zijn we klaar om te oogsten. Misschien zelfs eerder, als de temperaturen hoog blijven. Het coronavirus heeft onze levens- en consumptiegewoonten ingrijpend veranderd, maar er is een groot verlangen naar verandering en naar een uitweg uit de situatie. We zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.” 

Wat de protesten van de watermeloentelers in Almeria, Spanje, betreft, wijst Iolanda erop dat tot nu toe de aanwezigheid van buitenlandse gewassen een negatief effect heeft gehad op de consumptie en de Italiaanse markt. “We hebben het over fruit in het algemeen, niet alleen over watermeloenen. Wat met name aanleiding geeft tot bezorgdheid zijn de gewassen die uit Afrika, Marokko en Tunesië worden aangevoerd. Deze zijn vaak niet geteeld conform de in de Europese Unie en Italië gebruikte teeltprotocollen.”

Velden met watermeloenen in Croton

Om van echte concurrentie te spreken, ligt het voor de hand dat men gewassen met soortgelijke kenmerken moet vergelijken, maar dit is vaak niet het geval. “Op de markten waar wij aanwezig zijn is Griekenland onze belangrijkste concurrent, al is het maar voor een korte periode. Spanje daarentegen maakt het ons altijd moeilijk, maar dan hebben we het over een gewas van mindere kwaliteit dan het Italiaanse. Dit is echter niet voldoende om ons te redden van de prijsdynamiek die ontstaat.”

“Het is nog te vroeg om te spreken over de start van het seizoen en de relatieve verwachtingen van de markt, aangezien watermeloen een gewas is waarvan de consumptie sterk afhankelijk is van hoge temperaturen. Wat we op dit moment zien is dat de Griekse watermeloenen optimale kwaliteit vertonen en een lonende gemiddelde prijs hebben. Wij hopen deze trend snel te kunnen volgen en gedurende het hele zomerseizoen vast te houden.”

Calabresella: de watermeloen die je mooi maakt!
Uit deze bedrijfsmissie, gekoppeld aan kwaliteit en territorialiteit, is het nieuwe merk Calabresella ontstaan. “Onze onderneming exporteert al verscheidene jaren naar Europa, met name naar Frankrijk, Duitsland, Tsjechië, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Vanaf dit jaar denken wij erover een handelsrelatie met Finland aan te gaan. Turrà-watermeloenen onder het merk Calabresella zijn high-end-producten en onze eerste doelstelling is ons te positioneren op markten waar wij reeds trouwe klanten hebben.”

“We willen het gezonde, mooie en goede deel van ons Calabrië naar voren brengen en niet alleen de stereotypen. Bovendien hebben we net een crisis, die van Covid-19 achter de rug, die ons emotioneel verwoest heeft. Daarnaast is ook het venkelseizoen niet goed geweest vanwege het slechte weer. We hebben dus een verlossing nodig, een wedergeboorte in alle opzichten: dat is wat Calabresella voor ons vertegenwoordigt.” 

Steeds minder plastic
De Turrà-watermeloenen worden op de markt gebracht volgens de vraag van de consument. “Voor de groothandelsmarkt in Calabrië gebruiken wij plastic retourbakken, met een reeds verminderd materiaalverbruik stroomopwaarts, terwijl de rest van onze Italiaanse en buitenlandse klanten de voorkeur geeft aan kartonnen verpakkingen. De evolutie van de verpakking wordt gedicteerd door de markt. Wij hoeven ons alleen maar aan te passen, zoals wij de laatste 5-6 jaar hebben gedaan.”

“Ook in de productiefase worden we steeds duurzamer. Vanaf dit jaar gebruiken we bijvoorbeeld biologisch afbreekbare materialen voor het mulchen. Op onze eigen kleine manier willen we bijdragen aan een lagere milieu-impact”, besluit Turrà.

Voor meer informatie:
www.agricolaturra.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven