Freshfel congres over veranderingen in voedselsystemen na de coronapandemie

Op weg naar een nieuw normaal

Tholen - Als de coronapandemie één ding heeft gedaan, dan is het wel dat het ons bewuster heeft gemaakt van het belang van gezonde voeding. Ook werkt het als een versneller van verandering. We zijn op weg naar een nieuw normaal. Dit was in het kort één van de conclusies van de sprekers die het onderwerp Consumer responses and expectations in the next decade behandelden op het (digitale) Congres van Freshfel, de Europese federatie voor verse producten, afgelopen vrijdag.

Beth Bechdol, adjunct-directeur-generaal van de FAO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties die zich inzet voor de bestrijding van honger en de verbetering van voeding en voedselzekerheid, ging in op het International Year of Fruit and Vegetables 2021 (IYFV) van de VN. "Het is geen geringe prestatie om in het multilaterale systeem van de VN volledige steun te krijgen voor een internationale dag of een internationaal jaar. Het is een echt teken van belangenbehartiging en van solidariteit voor het belang van deze specifieke sector." Zij wees erop dat de tientallen evenementen die zijn gepland om IYFV te vieren, een unieke gelegenheid bieden om de aandacht te vestigen op de vitale rol die groenten en fruit spelen bij het helpen garanderen van voedselzekerheid, duurzaamheid, biodiversiteit, menselijke voeding, gezondheid en inkomen.


Beth Bechdol

Transformatie
Ondanks de welbekende voordelen van het consumeren van groenten en fruit, moet Beth concluderen dat door beschikbaarheid of betaalbaarheid niet altijd genoeg wordt geconsumeerd. "Terwijl de gezondheidscrisis het belang van een gezond dieet en een gezonde levensstijl benadrukte, legde het ook de kwetsbaarheid van onze huidige voedselsystemen bloot." Met name tekorten aan arbeidskrachten en logistiek bleken problemen te zijn. Hoe kunnen we naar een nieuwe toekomst toewerken?

Beth belichtte een aantal aspecten die kunnen helpen om de voedselsystemen te transformeren. Ze riep op tot samenwerking tussen alle belanghebbenden in de keten en tot publiek-private partnerschappen. "We hebben ook korte, meer inclusieve waardeketens nodig om te helpen marktkansen te creëren." Bovendien gelooft ze dat digitale technologieën een cruciale rol zullen spelen, evenals een meer innovatieve aanpak om de houdbaarheid van verse producten te vergroten. Beth merkt op dat er actie nodig is om de kloof tussen de voedingsindustrie en beleidsmakers te overbruggen. "Meer dan ooit moeten we ons verenigen om ervoor te zorgen dat iedereen, ook de meest kwetsbaren, toegang heeft tot betaalbaar, voedzaam voedsel, waaronder groenten."

Geen sprong terug
"Covid bleek een versneller van verandering te zijn," concludeert Hanni Rützler van Future Food Studio Hanni Rützler. "We kunnen op geen enkele manier terugspringen. Er is nu een nieuw normaal aan het ontstaan. De samenleving is ingrijpend veranderd en daardoor zal ook de economie veranderen." Hanni, die een food trendwatcher is, ziet bijvoorbeeld dat de pandemie de manier waarop consumenten winkelen heeft veranderd. Ze doen minder vaak boodschappen, maar plannen meer. Ook zijn ze weer zelf gaan koken. "Sommige van deze veranderingen zullen blijven, omdat de consument de versheid en goede smaak waardeert." 

Een ander gevolg van de gezondheidscrisis is dat e-food de eetcultuur zeer snel verandert. "Deze ontwikkeling zorgt voor een grote verandering. Supermarkten zijn heel sterk en zullen dat ook blijven, maar er komen alternatieven." Hanni geeft aan dat e-food niet alleen betrekking heeft op digitale distributie, maar ook op communicatie met de consument. Een van de uitdagingen van e-commerce is om direct met de consument te praten en te informeren. De trendwatcher vindt het belangrijk om de mensen dichterbij het product te brengen. Ze ziet dat consumenten tijdens de pandemie heel graag dichter bij de productie wilden komen. Niet alleen door rechtstreeks bij de producent te kopen, maar ook door een toenemende belangstelling voor afhaalmaaltijden van bijvoorbeeld lokale restaurants. "Er ligt een grote kans voor de regionale waardeketen om dichter bij de consument te komen."


Hanni Rützler

Nieuwe stijl
Hanni denkt ook dat de crisis een sterke impuls heeft gegeven aan de aandacht voor gezondheid en welzijn. Een van de voedseltrends die voor de pandemie toenam, is snackificatie. Door de veranderingen die consumenten hebben ervaren, stappen ze af van deze trend en gaan ze over op de maaltijdstructuur zoals die vroeger gebruikelijk was, maar met een nieuwe stijl van eten. Hanni ziet een verschuiving naar kwaliteit en weg van een eenzijdige focus op prijs en verwacht een grote toekomst voor plantaardige voeding. Maar omdat niet alle keukens een traditionele focus op groenten hebben, gaan consumenten op zoek naar culinaire antwoorden. Er is een groeiende behoefte aan inspiratie over hoe groenten te bereiden en niet alleen voor veganistische consumenten.

Maaltijdboxen kunnen hier ook bij helpen. De trendwatcher ziet dat de maaltijdkits steeds populairder worden. Deze trend is begonnen in de Scandinavische landen en sijpelt nu door naar Zuid-Europa. Ze legt ook uit dat maaltijdboxen kunnen helpen om de consumptie van versproducten te verhogen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven