Coexphal lanceert bewustmakingsactie voor retail en consument

Spaanse telersvereniging vestigt aandacht op problematiek rond import Marokkaanse AGF

Vorige week heeft de raad van bestuur van de Spaanse telersvereniging Coexphal haar bewustmakingsactie "Herkomst Marokko" voorgesteld. De actie heeft tot doel de penibele situatie van de Spaanse AGF-sector als gevolg van de handelsovereenkomst met Marokko aan te kaarten en komt er naar aanleiding van de diplomatieke en humanitaire crisis waartoe Marokko de voorbije weken op heeft aangestuurd. De organisatie wil de supermarktketens wijzen op de onderliggende problemen bij de aankoop van producten van Marokkaanse oorsprong in de huidige situatie en de consument informeren hoe ze producten uit het Maghrebland kunnen herkennen, namelijk aan de hand van de eerste nummers van de barcode (611).


De raad van bestuur van Coexphal

De actie bestaat uit meerdere luiken om de hele Spaanse agrovoedingssector aan te spreken en uit te nodigen tot deelname. Zo werd er vooreerst een open brief gepubliceerd gericht aan de supermarktketens die momenteel producten van Marokkaanse oorsprong op de markt brengen. In de open brief wordt gewezen op de problemen die rijzen bij de verkoop van Marokkaanse producten, aangezien die niet aan dezelfde eisen op het vlak van voedselveiligheid en milieu voldoen als de Spaanse en Europese producten. De slogan "Slikken we dan zomaar alles?" zinspeelt op het gebrek aan coherent beleid bij de supermarktketens die Marokkaanse producten blijven aanbieden en op het lijdzaam toezien van de overheden hoe de vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en Marokko voortdurend wordt geschonden.

“We zijn hier om onze bedrijven en telers te verdedigen. Gezien de ernst van de situatie zijn we van mening dat we ons niet meer tevreden mogen stellen met halve waarheden en zijn we ervan overtuigd dat we moeten overgaan tot daadwerkelijke actie. “Herkomst Marokko” probeert de aandacht te vestigen op wat we eigenlijk aan het doen zijn wanneer we als supermarkt Marokkaanse producten in de schappen leggen of wanneer we als consument deze producten kopen, vooral wanneer er ook Spaanse producten beschikbaar zijn”, legt de manager van Coexphal, Luis Miguel Fernández, uit.

Campagnemateriaal van Coexphal ("Kan resten bevatten van: lage lonen, uitbuiting, autoritarisme" - "611 - Herkomst Marokko - Slikken we dan zomaar alles?")

Sociale media
Sinds vorige week vrijdag worden de sociale media ook overspoeld met berichten over de belangrijkste Spaanse groenten en fruit die te lijden hebben onder de massale import van Marokkaanse producten. Onder de hashtag #TragamosOrigenMarruecos wordt het brede publiek uitgenodigd om mee te doen aan de verdediging van Europese producten. 

De import uit Marokko groeit elk jaar en overschrijdt steeds de vastgestelde quota. Omdat de productiekosten in Marokko zo laag zijn, blijven ze ondanks de invoerrechten een concurrentievoordeel hebben op de Spaanse producten. Marokko zet nu al in de EU meer tomaten af dan Almería. In Spanje is de import van groenten en fruit uit Marokko in 5 jaar tijd met 40% gegroeid. Met € 304 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar is het Noord-Afrikaanse land de belangrijkste leverancier van buitenlandse groenten en fruit voor Spanje. Vooral de Spaanse tomatenteelt lijdt onder die situatie, maar de import heeft ook een enorme impact op de afzetmogelijkheden van onder meer Spaanse courgettes, watermeloenen, zachtfruit en steenfruit.

Voor meer informatie:
Coexphal
+34 950 621 162 (Spanje)
www.coexphal.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven