Nu het kersenseizoen weer van start is gegaan, heeft een Turkse fruitexporteur een animatiefilm uitgebracht om kinderen aan te moedigen fruit te eten. Ondertussen werkte de teler ook aan een clubtelerproject, waardoor hij volledige traceerbaarheid kan garanderen, van de boomgaard tot aan het pakstation.
Teler en exporteur Alanar Fruit, dat werkt onder Tefken Agri, is al jaren bezig met de #eatfreshfruit bewustwordingscampagne. Aangezien 2021 door Unesco en de Voedsel- en Landbouworganisatie is uitgeroepen tot het Jaar van Groenten en Fruit heeft Alanar een speciale animatiefilm gemaakt om kinderen aan te moedigen vers fruit te eten.
Tefken Agri en Alanar Fruit presenteerden de film, met de titel 'Mina's Kersenverhaal' in het kader van het maatschappelijke project 'Eat Fresh Fruit' op de landelijke Dag van het Kind, op 23 april. "De film is bedoeld om het belang van het eten van vers fruit voor een gezonde toekomstige generatie over te brengen evenals een duurzame levensstijl. De film is geschikt voor kinderen vanaf een jonge leeftijd en besteedt aandacht aan thema's, zoals de natuur, de liefde voor vers fruit, familie en delen. De film vertelt het verhaal van Mina, die in de grote stad woont en op zoek gaat naar kersenbomen, omdat ze dol op kersen is. Ze wil weten hoe kersen groeien en trekt daarom de natuur in. De film is in het Engels ingesproken om de kennis van vreemde talen onder kinderen te bevorderen," legt Yigit Gokyigit uit, coördinator sales en marketing bij Alanar.
“De personages in de animatiefilm werden bedacht door auteur Şule Koçoğlu Ünal, die ook poppen maakt en werd gefilmd en bewerkt door visueel ontwerper Cahit Can Hanyaloğlu. Er werd anderhalf jaar aan de film gewerkt, die beeld voor beeld volgens de stop-motion-techniek werd gemaakt. Şule Koçoğlu Ünal sprak de tekst van de moeder van Mina in en Mina Ünal die van zichzelf. De professionele stemacteur Tulin Yılmaz verzorgde de voice-over. Er werden daarnaast een stripboek, kersenlied, educatieve workshops en een poppenvoorstelling voor kinderen ontwikkeld. Als de pandemie het toelaat dan zullen kinderen deze show en de andere verrassingen kunnen ontdekken."
Clubtelerproject
Gokyigit legt uit dat Alanar erin geslaagd is om volledige traceerbaarheid aan te bieden dankzij het clubtelerproject. "We rekenen dit jaar op een zeer goed seizoen. Alanar heeft een clubproject opgezet dat aansluit bij de wensen van onze zakenpartners. Doordat we met onze eigen en gecontracteerde boomgaarden werken, kunnen we de hele keten traceerbaar maken. Dit heeft ook een positieve impact op de kwaliteit. Ieder jaar krijgen we meer kersen binnen, via onze eigen boomgaarden of gecontracteerde telers."
Hoewel de beschikbaarheid bij de start van het nieuwe seizoen wat lager was, verwacht Gokyigit dat de aanvoer vanaf volgende week op het gebruikelijke niveau zal komen. "In de regio Izmir waren de opbrengsten lager, maar vanuit de overige teeltgebieden verwachten we de komende weken normale aantallen. Gedurende de eerste weken van het seizoen hadden we wat last van het weer maar de impact was niet zo groot als in andere landen rondom de Middellandse Zee."
China
China was vorig seizoen een belangrijke markt voor Turkse kersen. Hoewel het exportprotocol voor China nog niet is geopend dit jaar, hoopt Gokyigit toch nog grotere aantallen naar deze markt te exporteren. "Vorig jaar was het eerste en enige jaar dat Turkije gedurende het hele seizoen kersen naar China kon exporteren. We zijn trots op het feit dat ruim de helft van de Turkse kersen die vorig jaar naar China werden verladen afkomstig waren van Alanar. Dit jaar is de export nog niet open. Zodra dit gebeurt dan hopen we nog grotere aantallen kersen naar China te kunnen exporteren. De prijzen waren bij aanvang van het Turkse seizoen nogal hoog, maar we denken dat deze na een dag tien weer op het normale niveau zullen komen."
Voor meer informatie:
Yigit Gokyigit
Alanar
+90 549 804 87 56
yigit.gokyigit@alanar.com.tr
www.alanar.com.tr