Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Torenhoge transportkosten, vertragingen in havens en dure munt bemoeilijken Chinese uienexport

De transportkosten stijgen snel, terwijl de verlading vaak vertraging oploopt. Bovendien stijgt de Chinese yuan. Dit zijn de belangrijkste uitdagingen waarmee de Chinese uiensector momenteel wordt geconfronteerd.

Een exporteur uit Shandong verklaarde dat de fabrieksprijs van geschilde uien reeds ongeveer € 493/ton bedraagt, dat is bijna € 164 hoger dan rond dezelfde tijd vorig jaar. Er zijn drie redenen voor deze situatie. Ten eerste is het totale areaal dat voor de aanplant van uien wordt gebruikt dit jaar afgenomen. Voorts is de binnenlandse vraag groot geweest, zodat een groter percentage van de opbrengst op de binnenlandse markt terecht is gekomen. Ten slotte is de gemiddelde productkwaliteit dit jaar minder goed, waardoor minder uien geschikt zijn voor de exportmarkt. Dat is de reden waarom de exportprijs voor uien van topkwaliteit zo hoog is.

De transportkosten zijn sinds oktober vorig jaar hoog en vertonen geen tekenen van daling. Het vervoer van Qingdao naar Europa kost ongeveer € 8.500-9.000 per container. Omgerekend per ton uien kunnen de verladingskosten oplopen tot € 308. Bovendien duurt het vervoer langer en komen containers vaak erg laat aan. Veel havens verwerken de containers langzamer dan normaal omdat zij een tekort aan arbeidskrachten hebben. De containers stapelen zich op. Daarom moeten vrachtschepen 2-3 dagen in de haven doorbrengen voordat het schip wordt ingeklaard. Tegen de tijd dat de schepen op hun eindbestemming aankomen, zijn ze vaak al 10-15 dagen te laat.

Bovendien is de Chinese yuan onlangs in waarde gestegen, wat de export verzwakt. Importeurs zijn minder bereid Chinese producten in te voeren omdat de prijs ervan nu relatief hoger is. Al deze redenen samen leiden tot een situatie waarin overzeese importeurs zeer weinig vraag hebben naar Chinese uien. Het aantal orders is uiterst gering.

De exporteur uit Shandong legde uit dat deze situatie zowel voor geschilde uien als voor rode uien met schil geldt. Nu het Nederlandse uienseizoen bijna ten einde is, zullen een aantal Europese uienverwerkende fabrieken hun uien uit China moeten importeren. Op het ogenblik levert de exporteur uit Shandong slechts een kleine hoeveelheid #35-50 uien. De fabrieksprijs van kleine uien bedraagt ongeveer € 452/ton, wat meer is dan vorig jaar.

Publicatiedatum: