Het seizoen van het steenfruit is volop aan de gang en vooral het Siciliaanse seizoen belooft veel goeds, want de kwaliteit is goed, zowel voor abrikozen als voor perziken en nectarines. Vincenzo Dipasquale, van het Italiaanse merk Donnalia, vertelt hierover.
Abrikozen
“We zitten nu midden in het abrikozenseizoen, die voor ons rond 15 mei is begonnen, met de beste rassen. Deze zijn goed om te eten, met een uitstekende consistentie en ze zijn esthetisch aantrekkelijk. Dit is de enige manier waarop we een goede prijs kunnen krijgen voor onze abrikozen, die momenteel schommelt tussen de €0,50 en €0,80 per kilo. Onze missie is om de consument tevreden te stellen met fruit dat goed smaakt. Dat is voor ons het belangrijkste. Achter dit aspect gaat veel werk en onderzoek schuil. Het bewijs hiervan is het feit dat de minder gewilde rassen verkoopprijzen hebben die onder de productiekosten liggen en soms onverkocht blijven. Het seizoen zal tot ongeveer 20 augustus duren.”
Abrikozen
“Wat perziken en nectarines betreft zal het seizoen eind juni beginnen en zullen wij begin augustus volop van start gaan.
In oktober zal het seizoen eindigen. Het gebied van Delia, waar wij gevestigd zijn, is bijzonder geschikt voor de teelt van late perziken en nectarines. Wij zijn de enige Italiaanse regio die het zo ver heeft geschopt. De goede kwaliteit heeft ons in staat gesteld in de loop der jaren een zeer belangrijke rol te spelen in het segment van de middellate rassen. Dit wordt versterkt door de erkenning van de naam Pesca di Delia BGA, die reeds in het Staatsblad is gepubliceerd”, zegt Vincenzo Dipasquale, die samen met zijn broer Angelo het bedrijf runt.
Pesca di Delia BGA
“Ongeveer 90% van de gewassen is bestemd voor de Italiaanse markt, zowel voor de detailhandel, die voor ons van primair belang is, als voor het groothandelskanaal. Dankzij de unieke kenmerken van onze gewassen ondervinden deze niet zoveel hinder van de invoer uit de mediterrane macroregio's en zijn wij erin geslaagd onze klanten te behouden. Het merk Donnalia is een authentiek merk, een uitdrukking van waarde en dat wordt erkend.”
Perziken
“Dit jaar zullen we naar verwachting 20% groeien ten opzichte van vorig jaar, een jaar met een lichte daling van de teelt, maar met veel commerciële voldoening. Wat het personeel betreft, hebben wij in tijden van pandemie nog steeds te kampen met een gebrek aan een aantal gespecialiseerde arbeidskrachten, maar over het algemeen zijn wij erin geslaagd alle moeilijkheden te overwinnen.”
Vincenzo Dipasquale
“Onze gewassen met het merk Donnalia hebben meestal geen last van buitenlandse concurrentie. Soms kan het gebeuren dat de prijzen dalen, maar dat is een gevolg van een overschot op de markt. Onze kracht is de herkenbaarheid van het merk, door middel van aantrekkelijke verpakkingen die de schoonheid van de gewassen vergroten en deze combineren met de waarden van duurzaamheid, dankzij het gebruik van FSC-gecertificeerd papier”, besluit Dipasquale.
Voor meer informatie:
Vincenzo Dipasquale
Donnalia
Dipasquale Srl
Via Michelangelo, 7
93010 Delia (CL) - Italië
+39 0922 826009
amministrazione@dipasqualeortofrutta.com
www.donnalia.com