Turkse watermeloenen zijn al een tijdje op de markt te vinden, maar volgens Coskun Eren, marketing manager van fruitexporteur Eren, ligt de vraag helemaal niet op het niveau van vorig jaar. "De afzet van Turkse watermeloenen is dit jaar maar matig. Normaal begint Turkije begin mei met watermeloenen uit de kas. De prijzen zijn dan meestal hoog, maar de vraag is dat normaal gezien ook, wat natuurlijk heel interessant is."
"Tegen het einde van de maand mei starten we dan met de oogst van de buitenteelt en op dat moment beginnen de prijzen aan hun weg naar beneden aangezien de volumes beginnen toe te nemen. Normaal gesproken kunnen we ononderbroken zendingen organiseren naar de Europese markt, maar dit jaar was dat wel even anders. We bevinden ons momenteel midden in het seizoen van de buitenteelt. De prijzen hebben ondertussen een dieptepunt bereikt, maar de volumes zijn er natuurlijk wel. Het aanbod van watermeloen met en zonder pit is inmiddels heel ruim.”
Eren vertelt ook dat het Turkse watermeloenseizoen wat in de war is gestuurd door het grote verschil tussen dag- en nachttemperaturen. “Maar we hebben geen klachten over het product op zich. We hebben drie categorieën ter beschikking: 3-5 kg, 5-10 kg en 7-15 kg. De 3-5 kg maatvoering is de meest gevraagde door de overwegend kleinere gezinnen in West- en Noord-Europa, terwijl de categorieën 5-10 kg en 7-15 kg beter in de markt liggen in Oost- en Zuid-Europa waar de familiestructuren iets groter zijn."
"Het weer zorgde dit seizoen wel voor de nodige uitdagingen, want het is over het algemeen warmer geweest dan anders. Watermeloenen gedijen natuurlijk goed in warm weer, maar de grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht zorgden voor een ongelijk seizoen qua startdata. Er volgden ook koude weken op warmere weken, met temperatuurverschillen tot 10 graden Celsius, wat niet normaal is. De oogst begon daardoor iets later en je zag toch verschillende rijpingsgraden tussen de diverse teeltgebieden. Het was dus opletten geblazen bij het kiezen van de oogstlocatie."
Eren heeft het gevoel dat de concurrentie dit seizoen niet de grootste zorg is van de Turkse telers en afzetpartijen. De concurrentie uit Griekenland is immers al lang geen nieuw gegeven meer. "Ik denk dat de grote boosdoener voor de lagere vraag het koude en regenachtige weer in de rest van Europa is geweest. Watermeloenen doen het goed bij warm weer en tot voor kort is het in Europa nog niet veel soeps geweest."
"Maar een andere reden is de scherpe daling van de prijzen voor Griekse watermeloenen. Griekenland is altijd al onze concurrent geweest op de Europese markt, maar onze kostprijs ligt lager dan die van Griekenland. Zij hebben dan weer een transportvoordeel, dus uiteindelijk komen we op ongeveer dezelfde marktprijs uit. Elk jaar speelt die rivaliteit, dus dat is niet iets wat ons direct zorgen baart. Maar in combinatie met het koude weer zorgt het natuurlijk wel voor een onaangename situatie.”Hoewel de ene markt sterker is dan de andere, benadrukt Eren dat het bedrijf erin slaagt op in alle Europese landen aanwezig te zijn. "Onze belangrijkste markten zijn Polen, Letland, Litouwen, Bosnië, Kroatië en Rusland. Maar we krijgen bestellingen binnen vanuit heel Europa. We leveren ons product meestal Delivered Duty Paid (DDP), omdat we zelf de inklaring kunnen regelen voor onze klanten. De iets hogere prijzen dan vorig jaar worden in de export dan weer uitgevlakt door de devaluatie van onze munt. Maar het gebrek aan vraag is natuurlijk ook een reden voor de lagere exportprijzen."
"De komende weken hopen we zeker op een betere vraag naar watermeloen. Wij zijn er in elk geval klaar voor: de prijzen zijn laag en het product is rijp. Dat zit dus goed. Wat meer actie in West- en Noord-Europa zou ons zeker ook van pas komen. We hebben onze eigen kartonnen dozen voor op pallets en die doen het zeer goed bij de klanten. Maar we hebben ook dozen van 20 kg voor de kleinere watermeloenen", besluit Eren.
Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
+90 533 695 5802 (Turkije)
coskun@erentarim.com
www.erentarim.com