"De vraag naar Spaanse knoflook is goed, maar de concurrentie vanuit China is hevig"

De knoflookoogst is in volle gang in Spanje, zowel in Andalusië als in Castilla-La Mancha. Voor de oogst in de noordelijke teeltgebieden is het nog even wachten. In tegenstelling tot vorig seizoen, toen aanzienlijke hoeveelheden knoflook moesten worden weggegooid vanwege slechte kwaliteit door ongunstige weersomstandigheden, is de opbrengst dit jaar wel goed. Het areaal is overigens ook licht toegenomen.

“Vorig seizoen was de vraag naar knoflook groter dan het aanbod en bleven de prijzen het hele seizoen op een heel mooi niveau. Door het tekort aan product konden we toen niet aan alle bestellingen voldoen”, blikt Juan Carlos Navarro, manager van Big Garlic, nog even terug. “Dit jaar ziet het er qua opbrengst veel beter uit. Als het weer meezit in de komende weken, kunnen we rekenen op een volle oogst. Het product is trouwens van uitstekende kwaliteit en er zullen ook diverse maten beschikbaar zijn, iets wat meestal voorkomt in jaren van normale productie”, voegt hij eraan toe.

“Voor de prijzen is het nog iets te vroeg om weer op een stabiel niveau te komen, aangezien de knoflook nog vers is en het meeste product momenteel op de velden ligt. De markt is nog niet gevormd en het is moeilijk om nu al te zien welke trend we de komende weken mogen verwachten. Voor het ras Spring zal het pas rond half juni duidelijker zijn hoe de markt zich gedraagt en voor de paarse knoflook wordt dat begin juli. Op dit moment is de vraag goed, maar de concurrentie vanuit China is hevig. De laatste jaren is gebleken dat de Aziatische reus zijn knoflook tegen zeer lage prijzen kan aanbieden. Daarom moeten wij andere factoren dan de prijs uitspelen: onze duurzame teelt en de voedselveiligheid van ons product”, legt de teler en exporteur uit.

Big Garlic is een teeltbedrijf dat zich ook toelegt op de afzet, zowel van verse knoflook als van bewerkte producten. Daarvoor beschikt het over moderne faciliteiten in Las Pedroñeras, in de provincie Cuenca. Het bewerkte product is de afgelopen jaren aanzienlijk geëvolueerd, maar de markt voor gepelde knolflooktenen is ernstig verstoord sinds het begin van de pandemie.

“Sinds het uitbreken van het coronavirus is de afzet van gepelde knoflooktenen sterk gedaald door de sluiting van de horeca, de belangrijkste afnemer van dit soort product. Het lijkt erop dat de horeca-activiteit overal beetje bij beetje aan het aantrekken is nu het vaccineren op toerental komt, maar voor een normale situatie moeten we waarschijnlijk nog even geduld hebben. De daling van de afzet van bewerkte knoflook wordt anderzijds wel gecompenseerd door een stijging van de verkoop van verse knoflookbollen in de supermarkt”, benadrukt hij.

Big Garlic zet zijn knoflookproducten af in onder meer Europa en de Verenigde Staten. “Met de lage opbrengst van vorig jaar konden we niet voldoen aan alle bestellingen uit derde landen. Dit jaar hebben we wel meer volumes ter beschikking, maar doemt het spook van de hoge vrachttarieven op. Die zijn de afgelopen maanden verdrievoudigd in de nasleep van de pandemie, wat de export uiteraard veel duurder zal maken”, besluit Juan Carlos Navarro.

Voor meer informatie:
Juan Carlos Navarro
Big Garlic
+34 965 433 127 (Spanje)
Mob: +34 609 601 654
jc@big-garlic.com
www.big-garlic.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven