De hogere omzet en voortdurende uitbreiding van de teelt van SunGold-kiwi's, die wordt aangejaagd door de sterke internationale vraag, hebben Zespri in het seizoen 2020-2021 sterke resultaten opgeleverd, zoals een recordopbrengst per tray in alle productcategorieën.
De financiële resultaten van Zespri werden onlangs gepresenteerd. De totale omzet wereldwijd bedroeg € 2,2 mld, wat een stijging van 14% ten opzichte van het voorgaande seizoen inhoudt, terwijl de totale bedrijfsopbrengsten met 16% groeiden naar € 2,3 mld. Het totale afzetvolume groeide met 10% in vergelijking tot vorig jaar naar 181,5 mln kartons.
Het directe rendement voor de Nieuw-Zeelandse sector nam met 15% toe naar € 1,3 mld ondanks de onzekerheid die de Covid-19-pandemie veroorzaakte. De inkomsten worden verdeeld over verschillende regio's, waaronder Bay of Plenty, Northland, Nelson, Gisborne en Waikato.
Zowel de opbrengsten per tray als per hectare waren dit seizoen sterk:
- De gemiddelde opbrengsten per tray voor Zespri Green stegen naar € 4,49 en de gemiddelde opbrengst per hectare naar
€ 45,84. - De gemiddelde opbrengsten per tray voor biologische Zespri Green bedroegen € 6,29 en de gemiddelde opbrengst per hectare € 39,71.
- De gemiddelde opbrengsten per tray voor Zespri SunGold steeg naar € 7,45 en de gemiddelde opbrengst per hectare groeide naar een recordniveau van € 106,29.
- De opbrengsten per tray voor biologische Zespri SunGold bedroegen € 9,18 en de gemiddelde opbrengst per hectare bereikte € 94,78.
- De gemiddelde opbrengsten per tray Zespri Sweet Green bereikten € 6,00 en de gemiddelde opbrengsten per hectare bedroeg € 33,98.
De omzet van buiten Nieuw-Zeeland geteelde Zespri-kiwi's groeide naar € 282,6 mln, terwijl de nettowinst van Zespri na belastingen op
€ 173,6 mln kwam, tegenover € 120 mln het jaar daarvoor. Zespri-voorzitter Bruce Cameron zegt dat de resultaten een afspiegeling zijn van de aanhoudend sterke vraag naar Zespri-kiwi's wereldwijd, die wordt aangejaagd door de grote inspanningen van de sector en haar investeringen om de vraag en aanvoer te verhogen.