Pinduoduo heeft haar positie als China's meest toonaangevende levensmiddelenplatform versterkt na de grens van 800 mln actieve gebruikers per jaar te zijn gepasseerd en ook de cijfers over het eerste kwartaal overtreffen alle verwachtingen.
De totale omzet, exclusief de inkomsten uit de verkoop van artikelen, groeide gedurende de eerste drie maanden van het jaar met 239% naar € 284 mln, liet het Nasdaq-genoteerde bedrijf onlangs in een verklaring weten. Het aantal actieve kopers per jaar groeide in de 12 maanden tot aan maart naar 823,8 mln, terwijl het aantal maandelijkse actieve gebruikers naar 724,6 mln groeide. Dit onder invloed van Duo Duo Grocery die de klantbetrokkenheid stimuleerde.
"Ons overkoepelend doel om onze gebruikers nog beter van dienst te zijn, heeft ons opnieuw sterke kwartaalresultaten opgeleverd," zei Chen Lei, bestuursvoorzitter en CEO. "We blijven vertrouwen en bewustzijn opbouwen bij onze gebruikers, wat terug te zien is in de toename van de gebruikersactiviteit op ons platform."
Door een niet eerder vertoond aantal van 823,8 mln actieve gebruikers binnen te halen, is het platform er volgens Chen in geslaagd om haar capaciteit en verantwoordlijkheden uit te breiden om verandering aan te jagen en de maatschappij nog meer voordelen te bieden.
Chen noemde de tuinbouw als sector waar het bedrijf haar middelen aan wil wenden voor het katalyseren van verbeteringen. "De directe toegang tot honderden miljoenen consumenten en meer dan 8,6 mln handelaren maakt dat Pinduoduo bijzonder goed gepositioneerd is om knappe koppen van over de hele wereld bijeen te brengen voor het ontwikkelen van praktische oplossingen voor echte problemen waar gebruikers dagelijks tegenaan lopen," zei hij.
Pinduoduo heeft aangekondigd samen te gaan werken met het Agency for Science, Technology and Reseach (A*STAR) voor het uitvoeren van een onderzoek naar de gezondheidseffecten van het vervangen van dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten. Vorig jaar maakte ze al een project bekend dat was gericht op de ontwikkeling van een betaalbare en draagbare oplossing voor het meten van residuen.
Chen benadrukte de logistiek als terrein waarop Pinduoduo haar schaalvoordelen kan benutten om positieve veranderingen aan te jagen, door voedselverspilling terug te dringen en het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Chen zegt dat ondanks het feit dat pakketten in China nu nog voornamelijk vaste routes afleggen om de klant te bereiken het bedrijf werkt aan een point-to-point routeplanning en koelketenlogistiek om de bezorging verder te optimaliseren.
"Pinduoduo heeft in dit opzicht wel wat voordelen. We verzenden veel pakketten, vorig jaar zelfs meer dan een derde van het dagelijks aantal pakketten in China, en hebben veel ervaring met complex systeemontwerp," zegt Chen. "Nu we blijven groeien, denk ik dat we onze schaal ten gunste kunnen benutten."