Het Vlaams Instituut Gezond Leven en VLAM laten jongeren gezond snacken

Na een coronapauze kunnen secundaire scholen zich opnieuw inschrijven voor Snack & Chill. Dit project van het Vlaams Instituut Gezond Leven, VLAM en partners brengt lokale fruit, groenten en water met een smaakje op school voor een lage prijs, in een gezellig kader. Ook jongeren worden gestimuleerd om voor gezonde tussendoortjes te kiezen door een samenwerking met vier bekende influencers, die op hun kanalen tips geven over gezond snacken.

"Voorverpakte chocoladewafels tijdens de pauze, zo 2020. Hoog tijd voor een gezellige schoolapero met tropisch fruitwater en gepimpte borrelbessen. Of anders gezegd: (h)eerlijke tussen(-de-les-)doortjes. Met dit gezonde initiatief kunnen leerlingen corona-proof genieten van een lekkere gezonde aperitief op een ‘chille’ plek op school, zoals een winkeltje of bar", aldus de initiatiefnemers. 

“Jongeren eten nog te vaak ongezonde snacks, ook tijdens de schoolpauzes. Scholen kunnen het goede voorbeeld geven door lekker gezonde alternatieven aan te bieden, zoals een fruitwatertje of een fruitbrochette. Vooral de manier waarop ze dit doen, is belangrijk. Wie kan er nu bezwaar hebben tegen een hippe schoolbar, waar leerlingen gezellig kunnen keuvelen tussen de lessen door? Win-win voor fysieke én mentale gezondheid”, vertelt projectleider Laura Vandeweghe van Gezond Leven.

Leerlingen doen zelf mee
Scholen kiezen zelf hoe ze de ‘chill’ruimte inkleden, maar participatie van leerlingen is heel belangrijk. Het project doet dus meer dan gezonde snacks aanbieden. Het wil leerlingen zo veel mogelijk betrekken en inspraak geven. In de opbouw en aankleding van de plek, in de organisatie, maar ook in het bereiden en verkopen van de snacks.

Maar de leerlingen en leerkrachten staan er niet alleen voor. Zij kunnen meteen aan de slag dankzij een startpakket. Kers op de taart: scholen kunnen korting krijgen op fruit en groenten, én 75 scholen maken ook kans op een handige toolkit met snijplanken en schilmesjes.

Influencers maken campagne
Dit jaar slaat Gezond Leven de handen in elkaar met VLAM om via een communicatiecampagne leerlingen, leerkrachten, ouders en directie te overtuigen om mee te doen met Snack & Chill. Jongeren worden dit jaar bereikt via influencers Elias Verwilt, Jaël Ost, Ender Scholtens en Mariam Hakobya. Op hun Instagram, Facebook en TikTok geven ze tips over hoe je lekker en gezond kan snacken en stimuleren ze jongeren om hun school in te schrijven voor Snack & Chill. Bovendien maken leerlingen kans op een bezoekje van hen op hun school.

“Wij ondersteunen deze campagne omdat we geloven dat Snack & Chill echt dé manier is om scholen en jongeren bewust te maken van het belang van gezonde en lokale voeding. In de communicatie willen we niet belerend zijn maar focussen we op het gezellig aperitieven en het samenzijn tussen de lessen door”, legt Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit bij VLAM uit.

Testproject viel in de smaak
Snack & Chill werd in schooljaar 2018 - 2019 uitgetest in 19 secundaire scholen en het idee sloeg aan. “Tijdens het testproject kocht 47% van de leerlingen een stuk of wat hapklaar fruit, waarvan 75% meerdere keren. 84% van de leerlingen vond het project leuk. De 19 testscholen verkochten 4 à 6 weken groenten en fruit, minstens 1 keer per week. Meisjes kochten meer fruit of groenten dan jongens en de 3de graad bleek happiger op het gezonde aanbod dan andere graden. Het gezonde aanbod werd dus goed ontvangen en viel zelfs in de smaak”, vertelt Laura Laura Vandeweghe van Gezond Leven.

Voor meer info
Liese Weemaels
+32 (0)2 422 49 30
+32 (0)493 199 919
Liese.weemaels@gezondleven.be 
www.snackenchill.be
www.gezondleven.be 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven