Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sweet Sensation telers sluiten wederom een mooi verkoopseizoen af

Eind maart zijn de laatste Nederlandse Sweet Sensation peren verkocht. Het hardfruitteam van The Greenery Growers heeft gisterenavond tijdens een online bijeenkomst samen met de telers teruggekeken op een wederom goed verlopen seizoen.

Resultaten
Zowel voor Sweet Sensation als Sweet Dored is in de afgelopen jaren een stevige klantenbasis opgebouwd. Alle retailklanten van voorgaande jaren hebben ook dit seizoen de peer weer in het schap opgenomen. Met als belangrijkste reden de smaak, die in het smaakonderzoek ook dit jaar weer hoger scoorde dan alle andere rode perenrassen. Daarnaast is het klantenbestand met het oog op volumegroei verbreed met retailklanten in diverse Europese landen. Met name in Nederland is het verkochte volume fors gestegen. De peer was o.a. verkrijgbaar bij PLUS, Albert Heijn en Jumbo.

Dit seizoen is een bruto middenprijs gerealiseerd van € 1,16 per kg, vorig seizoen was dit € 1,17 per kg. Hiermee heeft de Sweet Sensation zich opnieuw aan het bestaande marktmechanisme onttrokken. De middenprijs voor Sweet Sensation is vanaf de marktintroductie nauwelijks seizoensafhankelijk, daar waar prijzen voor vrije rassen veel meer fluctuaties laten zien. Dit toont aan dat conceptrassen, in combinatie met een goed doordachte marketingcampagne en de juiste verkoopstrategie een welkome aanvulling zijn op het meer gangbare segment.

Ook voor Sweet Dored is dit jaar een mooi resultaat geboekt. De bruto middenprijs  kwam dit seizoen uit op € 0,98 per kg ten opzicht van
€ 0,97 vorig seizoen.

Ton van Wiggen (verkoopleider Sweet Sensation): “We zijn blij dat ook dit seizoen voor onze telers en onze klanten prima verlopen is. Door alle inspanningen van onze telers en pakstations zien we dat de pack-out elk jaar beter wordt en van onze klanten horen we dat de smaak en kwaliteit van de Sweet Sensation staat als een huis. Dit draagt bij aan de stabiele uitbetaalprijzen die we laatste jaren hebben kunnen realiseren.”

De bokaal is dit jaar voor…
Jaarlijks ontvangt de teler met de hoogste middenprijs van het seizoen de Sweet Sensation wisselbokaal. Deze eer valt dit jaar toe aan fruitteler Anton van Gils uit Dinteloord. Hij haalde een pack out van 91,66% Klasse I kwaliteit. Fruittelers Kees Pouwer en Toon Vernooij haalde met hun perceel in Ressen een mooie tweede plek met een pack out van 89,23%. De trotse winnaar heeft de jaarlijkse wisselbokaal afgelopen vrijdag persoonlijk ontvangen uit handen van Ton van Wiggen. 

Anton van Gils (winnaar van de Sweet Sensation bokaal): “Wij hebben afgelopen seizoen 50 ton van een hectare geoogst, en dat je dan ook nog de hoogste pack-out én de beste middenprijs hebt van alle telers, geeft een goed gevoel en extra veel energie om er ook voor komend seizoen weer alles aan te doen om een mooi product af te leveren”.

Marketing
Dit afgelopen seizoen is de Sweet Sensation wederom ondersteund met een uitgekiende mix van marketingactiviteiten. Instore proeverijen konden door COVID-19 helaas nauwelijks georganiseerd worden. Maar door een goede samenwerking met onze klanten, activiteiten op social media, waar mogelijk promotie op de winkelvloer en een aantal gerichte folderacties is het gelukt om de peer weer bij een groot deel van de consumenten onder de aandacht te brengen en de verkoopcijfers bij de meeste klanten te verbeteren.

Bomen beschikbaar
Omdat de vraag naar Sweet Sensation groeit is The Greenery op zoek naar telers die het ras in de komende jaren aan willen aanplanten.

Rob van der Weele (productmanager Sweet Sensaton): “We zien dat dat de belangstelling voor de aanplant van Sweet Sensation groeit. Dit komt omdat telers van collega’s horen dat zij steeds beter weten hoe we het ras moeten telen en omdat de resultaten ook in financieel opzicht goed zijn.”

Voor meer informatie of interesse in bomen:
Marc Schoenmakers
The Greenery
newsensations@thegreenery.com 

Publicatiedatum: