Franse coöperatie Solarenn zet in op duurzame verpakkingen

Ter ere van het 73-jarige jubileum onthult tuinbouwcoöperatie Solarenn, de vijfde grootste Franse deelnemer op de tomatenmarkt, de innovaties voor 2021. De coöperatie, gevestigd in Saint-Armel (Ille-et-Villaine) en opgericht in 1948, brengt 27 telers en 65 hectare met kassen samen en is een van de oudste groenten- en fruitcoöperaties van Frankrijk. Met een omzet van 50 miljoen euro in 2020 en dankzij de 30.000 ton tomaten, 40 ton Gariguette-aardbeien en 100 ton minipaprika's die in 2020 op de markt zijn gebracht, is de coöperatie de op twee na beste telerscoöperatie van Bretagne.

De coöperatie gaat uit van een familiemodel met kleine kassen (van elk gemiddeld 2 hectare) waarin de menselijke factor centraal staat, met 44 vaste medewerkers en tot 50 seizoensarbeiders in het hoogseizoen. "De coöperatie zou niets zijn zonder de mannen en vrouwen die ervoor werken," vertelt Christophe Rousse, manager bij Solarenn. "We willen de telers en beheerders dan ook bedanken voor hun steun en onze dank gaat ook uit naar het hele Solarenn-team dat elke dag hard werkt om onze producten te promoten."

Christophe Rousse, manager van Solarenn

Solarenn zet zich in voor duurzame ontwikkelingen en intensiveert daarom in een sociale, economische en ecologische betrokkenheid. Om precies te zijn investeert de coöperatie 1,2 miljoen euro in energiebesparing en duurzame ontwikkelingen, in de vorm van 100% kartonnen verpakkingen en een gewasmiddelenvrije teelt, en doet deze er alles aan om voedselverspilling tegen te gaan.

Met een vermindering van minimaal 240 ton aan plastic in 2020, blijft de coöperatie werken aan de doelstelling enkel 100% plasticvrije en 100% kartonnen producten te leveren. 80% van de producten van de coöperatie wordt in bulk verkocht en voor de overige 20% wordt de verpakking volledig opnieuw ontworpen. De coöperatie wil graag de ecologische voetafdruk verkleinen en voldoen aan de vereisten van de Agec-wet, die het gebruik van plastic in verpakkingen in 2022 volledig verbiedt.

Voor 2021 heeft Solarenn samengewerkt met verpakkingsfabrikant DS Smith en machinefabrikant ETpack om innovatieve en ecologisch verantwoorde verpakkingen voor zijn tomaten te ontwikkelen: 100% kartonnen bakjes. Op dit moment zijn 7 producten verpakt in plastic bakjes en verkrijgbaar in 4 formaten: 250, 350, 400 en 500 gram voor ronde of lange cherrytomaten, kleine gekleurde tomaten en cocktailtomaten.

Foto aangeleverd door Solarenn

In lijn met de Agec-wet die over niet al te lange tijd in werking treedt, heeft de coöperatie ook geïnvesteerd in twee nieuwe verpakkingslijnen voor de productie van 100% kartonnen bakjes. "Deze vooruitgang op het gebied van verpakkingen zal ons helpen om voor een aantal grote afnemers een belangrijke speler binnen de verpakkingsindustrie te worden. Het zal ons daarnaast helpen onze klantenkring te behouden en misschien zelfs een paar nieuwe klanten te werven," zegt Christophe Rousse. Er zijn daarom twee nieuwe verpakkingsmachines toegevoegd, ontworpen om de kartonnen deksels op de nu 100% kartonnen bakjes te kunnen plaatsen.

Ontwikkeling voor het productaanbod van 2021: biologisch en gewasmiddelenvrij
Omdat de coöperatie duurzaamheid een belangrijk thema vindt, is 100% van de bij de coöperatie aangesloten telers sinds 2019 HEV niveau 3 gecertificeerd. Maar daar stopt het voor Solarenn nog lang niet, want 2021 is ook het jaar waarin een lijn van biologische tomaten - trostomaten en zwarte geribbelde tomaten, op traditionele wijze in de vollegrond geteeld, onder zeil maar zonder verwarming, op meer dan 1,25 hectare. Dankzij een geraamde oogst van 250 ton komen ze al in juni op de markt.


Biologische tomaten (foto aangeleverd door Solarenn)

 

Biologische tomaten (foto aangeleverd door Solarenn)

Met een stijging van 71% van de verkoopaantallen van gewasmiddelvrije producten tussen 2019 en 2020, is het nog steeds het doel om volledig gewasmiddelenvrij te telen, een doel dat in 2018 is gesteld. Op dit moment wordt 91% van de producten gewasmiddelenvrij geteeld. In verband met de groeiende vraag van consumenten, als onderdeel van de Alliance Nature et Saveurs en sinds 2019 samen met Savéol en Prince de Bretagne, kiest Solarenn er op dit moment voor om het label 'Gewasmiddelenvrij geteeld' onder private label op de markt te brengen. Vanaf de maand juni is er verder een reclamecampagne voor in de metro's van Parijs. 

Energiebesparing door nieuwe koelunit
80% van de teeltbedrijven maakt al gebruik van duurzame verwarmingssystemen: warmtekrachtkoppeling, biomassa uit hout, biogas uit methanisatietechnieken en zelfs warmtedeling via een gemeentelijke verbrandingsoven. Dit jaar investeert Solarenn in de koeling van de diverse faciliteiten door een nieuwe koelunit aan te schaffen die efficiënter met energie omgaat, een beter behoud van de versheid en de kwaliteit van de producten mogelijk maakt en een elektriciteitsbesparing van 20% garandeert.

Nieuw partnerschap om hoeveelheid afval te verkleinen
In Frankrijk wordt elk jaar 10 miljoen ton voedsel verspild. Een derde van die verspilling vindt plaats tijdens de voedselproductie. Solarenn zet zich daarom al jaren in in het kader van een anti-afvalinitiatief en doet er alles aan om het aantal onverkochte producten te verminderen door op een milieuvriendelijke manier werken, te doneren aan voedselhulpverenigingen en de organisatie te optimaliseren voor een betere rotatie van de voorraden. "We zijn allemaal onderdeel van een veranderende werkwijze, of we nu telers, distributeurs of consumenten zijn,” legt directeur Isabelle Georges uit. 80% van het afval van de coöperatie gaat naar voedselhulpverenigingen.

Isabelle Georges, directrice  

Solarenn werkt al 3 jaar samen met SOLAAL, een vereniging die de link faciliteert tussen de telers die doneren en de voedselhulp-verenigingen, en versterkt dit jaar de samenwerking met de verschillende Nous Anti-Verspillings-winkels.

Ook binnen dit initiatief zal de coöperatie in 2021 een nieuw partnerschap aangaan met het maatschappelijk nutsbedrijf Agence Unique voor de verwerking van overtollige tomaten tot sauzen en puree die onder het merk 'duRAB!' op de markt worden gebracht.

Voor meer informatie: 
www.solarenn.com


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven