Jordi Valle, Melón de Autor (Spanje):

"Wie op dit moment meloenen heeft, is specialist en werkt met gevestigde merken"

De Spaanse watermeloenen en meloenen komen mondjesmaat op de markt, waar ook nog de laatste zendingen uit onder meer Senegal te vinden zijn. De beschikbaarheid is momenteel schaars en mede door de goede vraag blijven de prijzen hoog.

"We hebben nog steeds meloenen en watermeloenen uit Senegal, waar we over eigen teelt beschikken, maar we hebben ook meloenen uit Brazilië en Spanje. Begin vorige week zijn we begonnen met de oogst van watermeloenen in Almería en eind vorige week hebben we de eerste meloenen naar de pakstations gebracht. Sommige telers hebben al eerder meloenen op de markt gebracht om te kunnen profiteren van de goede vraag en marktprijzen, maar dat fruit was eigenlijk nog niet rijp en ook de maatvoering was nog niet in orde. Je ziet dat elk jaar weer gebeuren", zegt Jordi Valle, commercieel directeur bij het Spaanse Melón de Autor. "Vanaf deze week kunnen we rekenen op de eerste kwaliteitsmeloenen."

De vraag is momenteel hoger dan het aanbod, net als tijdens het Senegalese seizoen. Volgens Jordi Valle zijn de prijzen op de vrije markt hoog doordat er weinig product uit Senegal komt en Almería maar langzaam op gang komt.

"Op de meloen- en watermeloenmarkt is de aanvoer deze winter en dit voorjaar vrij beperkt geweest. In Brazilië is er over het algemeen minder aangeplant vanwege de onzekerheid die de pandemie met zich meebrengt en omwille van het feit dat vele spelers er de afgelopen 3 of 4 jaar geld hebben verloren door overproductie. Iets soortgelijks heeft ook in Senegal gespeeld, want vorig jaar was er sprake van overproductie en kwaliteitsproblemen en bleef een groot deel van de oogst op de binnenlandse markt. Verder zorgden logistieke problemen door ruimtegebrek op de schepen voor serieuze vertragingen. We hebben zelfs wat volumes over de weg moeten vervoeren", legt hij uit.

"Wie op dit moment meloen en watermeloen beschikbaar heeft, is specialist en werkt met gevestigde merken", zegt de teler en handelaar. "Onze filosofie past niet in het plaatje van speculeren op de vrije markt. Wij bieden onze klanten een service aan die ook inhoudt dat onze prijzen zo gelijkmatig mogelijk zijn. Daarom werken we met eigen teelt in verschillende landen. Zo houden we de controle over de rassen die we telen en over de kwaliteit van het product. De meloen wordt immers meer en meer een product met een jaarronde consumptie en ook de watermeloen gaat die kant op", legt Jordi uit.

Melón de Autor is zich geleidelijk aan een plaatsje aan het veroveren onder de gevestigde merken. Het voorbije weekend heeft het bedrijf het startschot gegeven voor een stevige marketingcampagne in diverse belangrijke Spaanse supermarktketens en momenteel kan je ook niet naast Melón de Autor kijken op het Conde de Godó tennistoernooi in Barcelona. Net als in 2019 doet het dit jaar ook weer mee aan het internationale Davis Cup toernooi.

"Het feit dat we blijven groeien en samenwerken met steeds meer grote distributeurs stemt ons tevreden. We zijn goed op weg om een groot meloen- en watermeloenmerk te worden, en dat willen we nog versterken en versnellen met onze grootse marketingcampagnes", zegt Jordi Valle.

Voor meer informatie:
Jordi Valle
Melón de Autor
Calle Paseo del Progreso, 34
Olesa de Monserrat - Barcelona (Spanje)
+34 643 138 870
jvalle@tropfruits.com 
info@melondeautor.es
www.melondeautor.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven