Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nacho Doménech, Agromarkt (Spanje):

"Ik blijf bij mijn standpunt dat er meer broccoli is geplant dan er afgezet kan worden"

In de teelt van groenten en fruit is het weer een belangrijke factor voor de groeisnelheid en de uiteindelijke kwaliteit van het product. Zo had de Spaanse broccoliteelt deze winter af te rekenen met temperatuurschommelingen en andere weersomstandigheden met een duidelijke impact op de groei van de groenten.

"Het weer heeft het ritme van het broccoliseizoen in Spanje bepaald", zegt Nacho Doménech, CEO van Agromarkt. “Vanaf het begin van het seizoen hebben we echt abnormale temperaturen gehad. Het was veel te warm. De oogst liep voortdurend voor op schema en vaak was er dan ook overaanbod. Tegelijkertijd zorgde dat er ook voor dat op bepaalde momenten, zoals met Pasen, er tekort aan product was. De prijs schoot dan ook omhoog gedurende een week of zo. Maar daar hebben we niet veel van kunnen genieten, want er was nauwelijks product om te verkopen”, vertelt Nacho. “En nu, sinds zo'n 15 dagen, is de prijs weer gekelderd. En ook hier kan opnieuw met de vinger gewezen worden naar het weer.”

Maar niet alleen het wisselvallige aanbod bemoeilijkt de afzet. "Een bijkomend probleem van de hoge temperaturen is de aanzienlijke plaagdruk", zegt Nacho. “Er zijn vooral veel bladluizen, zowel in de conventionele als biologische teelt, en in die laatste nog het meest. De opbrengsten lijden er erg onder. En nu zien we ook botrytis opduiken als gevolg van regenbuien af en toe en van de milde temperaturen.”

Ondanks alle uitdagingen die het weer voor Agromarkt met zich meebrengt, slaagt het Murciaanse bedrijf er toch in broccoli jaarrond te leveren dankzij de geografische spreiding van de teelt. “We hebben de oogst in de lage gebieden, op zeeniveau, bijna afgerond. Eind volgende week verleggen we ons terrein naar de teelt op 600-650 meter boven zeeniveau. Daar gaan we de voorjaarsgewassen oogsten. Die zijn overigens van veel betere kwaliteit. En eind juni schakelen we over op de hooggelegen gebieden in Granada en Albacete, boven de 1.000 m. Het product dat we daar oogsten leveren we op de binnenlandse markt en aan de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië”, vertelt Nacho.

Vele Spaanse telers hebben dit seizoen voor de broccoliteelt gekozen. “Ik blijf bij mijn standpunt dat er meer broccoli is geplant dan er verkocht kan worden. Die areaaluitbreiding is niet ingegeven door speculatiemotieven, maar gewoonweg omdat er vorig jaar met de pandemie veel meer werd afgezet. De vrije telers, niet de bedrijven, dachten dat deze trend zich zou doorzetten, maar dat is dus niet zo”, legt de CEO van Agromarkt uit. “De consumptie stagneert niet, hij valt gewoon terug in de plooi. De vraag ligt nog een beetje boven het gemiddelde van vóór corona, maar haalt zeker niet die toename van 40 à 50% die we vorig jaar zagen. Toen zorgde de eerste lockdown voor een schok en de mensen kochten veel meer in dan er geconsumeerd zou worden”.

En toch is er nog hoop, zo stelt Nacho Doménech. “In landen als het Verenigd Koninkrijk of Nederland is het erg koud geweest en het lijkt erop dat de teelt daar wat vertraging oploopt. Dat kan ons een handje toesteken als op die manier ons seizoen in de maand juni met enkele weken wordt verlengd."

Torenhoge prijzen voor bloemkool
Bloemkool daarentegen biedt een mooier plaatje binnen de kruisbloemigen. "Bloemkool heeft vaak zeer interessante prijzen gehad", zegt Nacho. “Op dit moment kost bloemkool in Bretagne €16,5 per doos van 6 stuks. Dat is dus wel bijna €3 per bloemkool.”

“We hebben bij de bloemkool ook momenten van overaanbod gekend door de weersinvloeden, maar voor wie met supermarktprogramma's werkt, is alles toch vlotter gegaan dan bij broccoli. Ik denk dat Spaanse bloemkool op de Europese markten, zoals bijvoorbeeld de Baltische staten, Engeland, Nederland of België, nog altijd terrein aan het winnen is ten koste van de Franse bloemkool”, geeft de CEO aan. "Het is een product dat niet zo onderhevig is aan prijsschommelingen, want hier is de druk van de veilingen lager en de supermarkten zijn vooral uit op stabiliteit", benadrukt hij.

Voor meer informatie: agromark.es

Publicatiedatum: