Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
(Vers)bijzonder event ADN

Renate van de Hoef: “Het is de taak van een speciaalzaak om voorop te lopen”

Tholen - Voor toekomst van de AGF-speciaalzaak is gezond en gemak een heel belangrijke. Het livestreamevent van ADN gisteravond 20 april stond geheel in het teken van vers bereide maaltijden. Tim en Renate van Gijs van de Hoef bereidden vier gezonde gerechten met bijzondere groenten waarmee de speciaalzaak voorop kan lopen. Daarnaast was er aandacht voor de nieuwe hygiënecode, het STAP programma en kondigde ADN aan in de maand mei actie te gaan voeren om de btw op groenten en fruit te verlagen.


Renate en Tim aan de vooravond van het (Vers)bijzonder event ADN

De avond werd georganiseerd in de demo-keuken van Rational waar koks Tim en Renate, die dagelijks in de keuken van Gijs van de Hoef te vinden zijn, vier gemakkelijke, gezonde en bijzondere gerechten bereidden met onder andere lupinebonen, courgettespaghetti, postelein en verschillende soorten zeewier. De gerechten zijn in de eerste plaats lekker maar qua ingrediënten werd gelet op duurzaamheid en gezondheid. Lupinebonen zijn een nog vrij onbekende peulvrucht met veel potentie. Het is de meest eiwitrijke boon, wordt in Nederland verbouwd en helpt de bodemstructuur te verbeteren. “Hiermee heb je een heel goed verhaal voor je klanten, ook daarvoor komen ze naar je winkel”, aldus Renate.


Renate en Tim in de demokeuken van Rational

Er werd ook gekookt met verschillende soorten zeewier die als zoutvervanger diende. Nog niet gangbaar maar wel onderscheidend en te verkrijgen bij de meeste groothandels op bestelling. Verder gaven Tim en Renate tips en trucs, over het groen houden van de avocado, makkelijke cannelloni's, kostprijsberekening en het koken met producten die snel teruglopen in de winkel en waarvan de omloopsnelheid niet hoog ligt.

Niet alle klanten zullen enthousiast zijn over lupine en zeewier maar dat is niet erg volgens Renate. “Als je Nederland gezond wilt krijgen, dan moet je ook inspireren. Laat ze het maar proeven. Ze praten er dan over. Als ze het maar kennen dan komt het stukje bij beetje vanzelf. Lupine groeit gewoon in Nederland en er wordt druk gewerkt om het in de markt te zetten. We gaan er veel meer van horen. Dit soort dingen moeten wij dus laten zien. Het is de taak van een speciaalzaak om voorop te lopen en altijd verder te zijn dan de supermarkt. Wij kunnen heel snel schakelen, leggen nieuwe dingen in de winkel, hebben gelijk een goed verhaal en kunnen producten vers houden door het te verwerken. Dat is de kracht van de branche waarin wij zitten.”


Andrea Paffarini over STAP

Tussen de gerechten door kwamen diverse sprekers aan het woord. STAP is een programma om te komen tot omzet- en vooral rendementsverbetering. Op basis van onderzoek naar de lokale markt, klantgroepen, klantwaardering én een doorlichting van het bedrijf, ook cijfermatig wordt een ontwikkelplan opgesteld. Afgelopen jaar zijn 60 ondernemers ingestapt. “De reacties zijn super, ondernemers zijn blij verrast”, vertelt bedrijfsadviseur Andrea Paffarini. “Het is een andere manier om met de ondernemers in gesprek te gaan. Niet op basis van wat ik van de winkel vind, we gaan op basis van gedegen onderzoek in gesprek.” Het onderzoek bestaat onder andere uit een analyse van de klantgroepen in de directe omgeving van de winkel, het bezoek van een mysterieshopper en een doorlichting van de cijfers.

ADN hoopt komend jaar 100 deelnemers verder te helpen met STAP. “We geloven in de branche. Voor onze leden is het gratis, niet leden kunnen het voor 1500 euro afnemen”, aldus Andrea. Het programma dat ADN nu aanbiedt is een eerste stap. Vervolgstappen in het traject zijn onder andere een medewerker motivatie onderzoek en een onderzoek naar de online-positie die een steeds belangrijker rol gaat spelen in de communicatie met de klant, aldus Andrea.

De apparatuur van Rational bevat zeer veel intelligentie om bereidingen te vergemakkelijken en te versnellen. Ramon de Blok van Rational vertelt over de levenslange kooktechnische ondersteuning die Rational geeft, onder andere door demonstraties en het online platform Mijn Rational.

De Hygiënecode die alle ondernemers in AGF verplicht zijn te hanteren is ondergebracht bij ADN die de nu geldende code uit 2012 geheel heeft gereviseerd. “De tijd heeft ons ingehaald, de oude code heeft 60 pagina’s de nieuwe zal er 120 hebben en er is geen enkele pagina die niet belangrijk is”, vertelt ADN-bedrijfsadviseur Christ Manders. “We krijgen wel eens te horen dat het allemaal flauwekul is maar mensen mogen niet ziek worden van onze producten. Wanneer je de code volgt, voldoe je aan de wet op de voedselveiligheid." Zelf een Hygiënecode opstellen kan, maar Christ waarschuwt alvast dat je daar krijg je grijze haren van krijgt.


Christ Manders (r) vertelt over de aanstaande Hygiënecode

Momenteel wordt de vernieuwde Hygiënecode gecheckt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Tot die tijd dient de huidige Hygiënecode nog gehanteerd te worden. “Zodra die handtekening is gezet komt er een proces op gang om de nieuwe code bij ondernemers tussen de oren te krijgen en krijgen ze alle informatie en middelen om deze te kunnen implementeren”, aldus Christ.


Bram Rijke over de actie Groente en fruit voor iedereen

De btw-discussie rondom AGF is nog altijd niet geluwd en ADN zal deze in de maand mei nogmaals aangaan, kondigde commercieel manager Bram Rijkers aan. “Het is maatschappelijk een ontzettend belangrijk thema en om die reden gaan we in de mei maand de boodschap overbrengen dat groenten en fruit voor iedereen toegankelijk moet zijn.” ADN gaat dat op twee fronten doen, een lobby bij de politiek en via acties waar de achterban bij kan aansluiten.  “Samen met ondernemers willen we lokale campagnes opzetten voor de voedselbank. Klanten kunnen in die winkels gezonde producten kopen om die aan de voedselbank te doneren.”


Campagnelogo

 

Het event is via YouTube terug te zien 

AGF Detailhandel Nederland (ADN)
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
0318 - 440 222 (keuze 4)
info@agfdetailhandel.nl     
www.agfdetailhandel.nl