Ondanks moeilijkheden toch nieuw exportrecord voor Chileense kersen

Chili is de onbetwiste leider in de teelt en export van kersen op het zuidelijk halfrond. In 2020 bedroeg het Chileense kersenareaal meer dan 56.000 hectare en naar verwachting zal dat in 2021 nog verder blijven toenemen.

"Het afgelopen jaar hebben we met een export van 70 miljoen kartons, goed voor meer dan 350 miljoen kilo, onze cijfers weer naar boven bijgesteld. Onze kersen gaan in de eerste plaats naar de Aziatische markt", legt Carlos Tapia uit, directeur van het in kersenteelt gespecialiseerde technisch adviesbureau Avium.

Toch moest Chili het afgelopen seizoen het hoofd bieden aan drie grote problemen: een gebrek aan arbeidskrachten, bootvertragingen en geruchten over de ontdekking van coronavirus in een karton kersen in China. Ondanks het recordaantal geëxporteerde kersen hadden deze factoren duidelijk negatieve economische effecten.

"Als we de verwachte afzet berekenen tegen de gemiddelde prijzen van de afgelopen jaren, dan komen we uit op een verlies van inkomsten van ongeveer € 580 miljoen, wat toch direct ongeveer een kwart van de totale omzet uitmaakt", zegt Víctor Maroto, commercieel manager van het exportbedrijf Fruttita.

Een van de sterkste klappen die de Chileense sector het voorbije seizoen te verwerken kreeg, was het gerucht over de veronderstelde aanwezigheid van coronavirus in een kersenzending. Dat gebeurde net voor het Chinese Nieuwjaar, wanneer de Chileense kersen traditioneel in prijs stijgen omdat ze zo een geliefd cadeau zijn om te geven aan familie en vrienden tijdens de feestdagen. De Chinese regering bevestigde noch ontkende het feit, maar Chili schoot onmiddellijk in actie met een krachtige reclamecampagne waarin meer dan € 1,25 miljoen werd geïnvesteerd.

"De campagne was erop gericht om het vertrouwen in het product te herwinnen en zo de verkoop weer op gang te brengen. Op de een of andere manier slaagden we daar ook in, want uiteindelijk werden de grote hoeveelheden kersen volledig verkocht. Maar het gerucht liet toch zijn sporen na, want onze kersen verloren hun status van “geschenk”. Toch slaagde de snel uitgevoerde campagne erin het consumentenvertrouwen grotendeels terug te winnen, want de negatieve perceptie omtrent onze kersen daalde van 80 naar 20%. Zonder de snelle reactie van het Kersencomité zouden de gevolgen vernietigend geweest kunnen zijn", legt Víctor Maroto uit, die ook de directeur is van het Kersencomité van de Chileense Vereniging van Fruitexporteurs Asoex.

Nieuwe kansen
Gelukkig heeft 2020 de Chileense kersenbranche niet alleen voor uitdagingen gesteld. "Dit seizoen hebben we ook voor het eerst kunnen exporteren naar Vietnam. Daarnaast hebben we aanzienlijke hoeveelheden verzonden naar Taiwan, Korea, India en Rusland, maar we zijn ook aanwezig op de Amerikaanse en Europese markt, om niet al onze kersen in de Chinese mand te leggen", benadrukt Víctor Maroto.

Bron: simfruit.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven