Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nudges Ga voor Kleur lab onderdeel in nieuwe AGF-campagne Dirk

Supermarktketen Dirk zet drie nudges in om de verkoop van groenten en fruit te stimuleren. Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en supermarktketen Dirk onderzochten in 2018 hoe nudges de aankoop van groenten en fruit stimuleren. Drie van de toegepaste nudges, de sleeves over het toegangspoortje, de loper onder het toegangspoortje en de plafondhangers, worden nu in alle Dirk-filialen ingezet in de nieuwe AGF-campagne. Het verhogen van de aankoop en consumptie van groenten en fruit krijgt zo een enorme stimulans.

Meer aandacht voor groenten en fruit noodzakelijk
In de coronapandemie hebben we gezien dat de aankoop van groenten en fruit wel stijgt, maar nog onvoldoende om de gewenste aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groenten en 200 gram fruit te halen.

Karin Bemelmans, coördinator NAGF: "Groenten en fruit zijn voor onze gezondheid van essentieel belang. Een optimale gezondheid maakt ons weerbaarder voor ziektes nu en in de toekomst. Wij roepen dan ook op om nu echt in preventieve gezondheid te investeren."

"Bij Dirk vinden we het belangrijk om de gezonde keuze te stimuleren. Dit doen we niet alleen door te zorgen voor de laagste prijs op groenten en fruit, zodat iedereen elke dag kan kiezen voor gezond. Maar je ziet dit nu ook duidelijk terug in onze winkels met deze AGF-campagne", aldus een woordvoerder van Dirk.

Nudgingslab Ga voor Kleur
Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wil de consumptie van groenten en fruit verhogen en startte in 2018 een uniek experiment naar de potentie van nudges in de supermarkt. Supermarktketen Dirk ondersteunt de doelstelling van het NAGF. Voor het experiment werd het Dirk-filiaal in Leidschenveen gedurende zes weken omgetoverd tot ‘Ga Voor Kleur Lab’. Groenten en fruit kregen, door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, een prominentere plek.

Voor het eerst in Nederland zijn in een supermarkt zoveel verschillende nudges tegelijk getest. De nudges zijn in samenwerking met experts en campagnebureau Food Cabinet ontwikkeld. Het ging om zes variaties, waaronder toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. De veranderingen in de verkoopcijfers zijn vergeleken met een controlesupermarkt van Dirk zonder nudges. Het onderzoek is uitgevoerd door de Vrije Universiteit (VU). De toegepaste nudges op de winkelvloer hadden een positief effect op de verkoop van groenten en fruit. Shoppers gaven aan de nudges niet gezien te hebben maar werden er wel door beïnvloed.

Meer supermarkten aan de slag
Het NAGF roept alle supermarkten op om met de resultaten uit het Ga voor Kleur lab aan de slag te gaan en het goede voorbeeld van Dirk te volgen. We hebben onze kennis beschikbaar gesteld in twee rapporten, welke hier te vinden zijn.

Voor meer informatie:
Karin Bemelmans
NAGF
06 - 23 92 51 00
bemelmans@nagf.nl
www.nagf.nl

Publicatiedatum: