Duurzaamheid is niet alleen een romantisch verhaal, maar een zeer concreet segmentatie-instrument, dat een product waarde kan geven en marges kan opleveren. “Als we recente enquêtes analyseren, zien we dat 76% van de ondervraagde consumenten bereid is meer te betalen voor duurzame en milieuvriendelijke verpakkingen”, zegt Claudio Dall'Agata, directeur van het Bestack Consortium.
Wat voedsel betreft is het volgens Dall’Agata zinloos om te redeneren over afzet en kan er niet worden gebouwd op vooraf vastgestelde concepten. De consument maakt namelijk doordachte, maar weloverwogen keuzes. “Er is een bekend crackermerk dat alles heeft ingezet op duurzaamheid en op de communicatie daarvan. Het product heeft een prijs die 30% hoger is. De beste bedoelingen zijn een doel op zich en hoeven niet altijd gepaard te gaan met de communicatie van de waarde die het oplevert.”
“Laten we ons eerst richten op de 47% van de consumenten die zeiden dat ze bereid waren ruim 2% meer te betalen voor duurzame verpakkingen. In de praktijk vertegenwoordigt het de helft van de markt, de helft van de Italiaanse gezinnen. Dat is veel. De marges zijn er, ze zijn groot, we moeten alleen weten hoe we ze kunnen benutten.”
“Alles moet echter gebaseerd zijn op iets concreets, op reële, objectieve, bruikbare en communiceerbare gegevens. Zo draagt de verpakking van Bestack bij tot de besparing van tot 10% van de groenten en fruit die, omdat ze langer worden bewaard, niet worden verspild”, besluit Dall’Agata.
Voor meer informatie:
Claudio Dall'Agata
Consorzio Bestack
Via Miller 32, 47121 Forlì - Italië
claudio.dallagata@bestack.com
www.bestack.com