MSC in 2022 de grootste rederij ter wereld?

MSC exploiteert momenteel een vloot van 587 containerschepen met een totale transportcapaciteit van 3.892.732 TEU, terwijl de vloot van Maersk 711 schepen telt met een totale laadcapaciteit van 4.126.740 TEU. De kloof tussen de twee partners van de 2M-overeenkomst, waarbij de schepen van beide rederijen gedeeld worden, is dus slechts 234.000 TEU. Ongeacht de ontwikkelingen in het verleden en de groei van de vloot, wordt verwacht dat MSC zijn Deense concurrent zal inhalen en in 2022 's werelds grootste scheepvaartmaatschappij zal zijn, vanwege de tegengestelde houding die de rederijen hebben met betrekking tot de bouw van nieuwe containerschepen.

MSC heeft immers bestellingen geplaatst voor minstens 35 grote interoceanische schepen met een totale capaciteit van bijna 660.000 TEU, terwijl in de huidige orderportefeuille van Maersk slechts 16 intraregionale schepen zitten voor in totaal 41.674 TEU.

Bovendien zou de orderportefeuille van MSC kunnen blijven groeien, aangezien verschillende nieuwe schepen naar verwachting aan de MSC vloot zullen worden toegevoegd onder langlopende charters die nog moeten worden bevestigd.

Ondertussen wordt niet verwacht dat Maersk op korte termijn grote bestellingen zal plaatsen. Het Deense bedrijf zou tevreden zijn met een vloot van 4 miljoen TEU en zou ervoor kiezen te investeren in zijn logistieke activiteiten. Bovendien is Maersk niet van plan orders te plaatsen voor grote lijnvaartschepen voordat het op grote schaal kan overschakelen op niet-fossiele alternatieve brandstoffen.

MSC en Maersk delen immers de ambitie om hun lijndiensten tegen 2050 koolstofarm te maken. Alle schepen die voor MSC worden gebouwd, zullen worden uitgerust met gaswassers en zullen tegen 2025 worden opgeleverd. Dit betekent dat de nieuwe schepen hun commerciële levensduur van 25 jaar kunnen voltooien vóór de deadline die is vastgesteld om koolstofvrij te opereren.

De weg van MSC richting eerste plaats in de lijnvaart is er een van organische groei, terwijl Maersk de huidig koppositie te danken heeft aan de acquisities van Sea-Land (1999), P&O Nedlloyd (2005) en Hamburg Sud, die 600.000 TEU toevoegde aan de vloot van Maersk in 2017.

Tweedehands
De groei van MSC baseert zich evenwel niet alleen op het scheepsbouwprogramma, maar ook op het charteren en kopen van tweedehandsmateriaal. De Zwitserse rederij heeft de kansen op de chartermarkt niet laten liggen en is een van de meest actieve kopers van tweedehands containerschepen. Sinds augustus 2020 heeft MSC meer dan 30 schepen tussen 925 en 8.500 TEU gekocht.

Bron: mundomaritimo.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven