"Data sleutel tot succes toekomstbestendige businessmodellen"

Coronacrisis versnelt digitalisering groothandel

De sector groothandel is een ware groei- en omzetkampioen. De groeicijfers zijn al ruim tien jaar hoger dan gemiddeld en ook sterker dan in alle andere Europese landen. De gemiddelde groei was ruim 2,5 maal zo hoog als die voor alle sectoren samen: +4,2% versus +1,6%. Ook is in geen enkele sector de omzet hoger dan in de groothandel (ruim 500 miljard euro in totaal).

Groothandels zien hun speelveld door digitalisering echter veranderen. Waar in het traditionele businessmodel de focus lag op grip op goederenstromen ligt die nu op beheersing van en sturen op basis van data. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling versneld. Groothandelaren hebben binnen de keten de ruimte gepakt die retailers en producenten moesten laten liggen en zullen vanwege een dreigende verschraling van het aanbod in de winkelstraat en een toenemende hoeveelheid data consumenten steeds vaker rechtstreeks benaderen. In deze studie van ING Economisch Bureau worden op basis van cijfers, trends en casestudies de digitale businessmodellen op een rij gezet.

“De groothandel in consumentenproducten ontwikkelt zich steeds meer van ‘business to business’ naar ‘direct to consumer’. Digitalisering en de daarbij steeds grotere hoeveelheid data die beschikbaar komt vormen het fundament voor elk toekomstig businessmodel voor de groothandel”, volgens ING Sector Banker Trade & Retail Dirk Mulder. “Hoe geavanceerder het digitale businessmodel is, over hoe meer data je beschikt. Data verwerken en vervolgens ook commercieel benutten is een extra bron van inkomsten voor groothandels”.  

4 soorten businessmodellen op basis van digitalisering en data
De groothandel leek de laatste jaren steeds meer in een ‘squeeze’ tussen producent en retailer te komen. De snelle digitale ontwikkelingen bieden de groothandel echter de mogelijkheid om uit die beknelde positie te komen en ruimte te pakken in de keten. In de studie worden vier businessmodellen onderscheiden:

  1. Bij verkopen via al bestaande externe platformen blijft het gebruik door de groothandel van data van de eindconsument beperkt. 
  2. Bij het businessmodel op basis van data kan de groothandel de retailer ontzorgen en ontvangt daarvoor als tegenprestatie klantdata.
  3. Bij het hybride e-commercemodel, waarbij fysieke en online kanalen elkaar versterken, is de groothandelaar de eigenaar van de klantdata en kan zo de online marketing verder verbeteren.
  4. Met een eigen platform creëert de groothandel vraag bij de afnemer op basis van de in bezit zijnde data.

Coronacrisis versnelt digitalisering en biedt groothandels kansen
Data vormen de sleutel tot succes, maar zonder goede productmarktcombinaties en creatief ondernemerschap is geen enkele groothandelaar toekomstbestendig. Dit is ook tijdens de coronacrisis gebleken. Door de lockdowns heeft het online kanaal een enorme extra impuls gekregen. Omdat een schraler aanbod in de winkelstraat dreigt, zullen groothandelaren de consument vaker rechtstreeks blijven benaderen. Het beschikken over veel data is daarbij cruciaal. Ook hielden vanwege corona groothandels meer voorraad aan voor retailers. Sommige ondernemers maakten hier hun businessmodel van. Zo hebben groothandelaren ‘ruimte’ gepakt die retailers en fabrikanten moesten laten liggen. 

Klik hier voor de hele publicatie. 

Voor meer informatie:
Dirk Mulder
06 1138 0971
dirk.mulder@ing.com 

Henk van den Brink
06 1930 3153
henk.van.den.brink@ing.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven