Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Containertransferium Alblasserdam maakt zich op voor verdere groei"

De binnenvaartoverslag op de containerterminal van BCTN in Alblasserdam is in zes jaar tijd gegroeid naar 100.000 containers. De terminal draagt hiermee bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en is bovendien een trekpleister voor regionale bedrijvigheid.

Het zogenoemde ‘containertransferium’ in Alblasserdam ging in 2015 van start met als doel het weggennet in de regio Rotterdam met de drukke A15 naar de Maasvlakte te ontlasten. De binnenvaart speelt hier een sleutelrol in. De inland terminal in Alblasserdam is via binnenvaartshuttles verbonden met de terminals in de Rotterdamse haven. BCTN heeft fixed windows met alle deepsea terminals op de Maasvlakte afgesproken op basis van een minimale call size van 150 tot 200 containers per binnenschip. BCTN-directeur Joop Mijland: “In de opstartfase was de binnenvaartverbinding met de Rotterdamse haven nog onregelmatig, maar inmiddels bieden we dagelijkse binnenvaartdiensten van en naar elke deepsea terminal in Rotterdam. Daartoe werken we samen met partners.”


Foto: BCNT

Containers bundelen
BCTN exploiteert 8 inland terminals in Nederland en België. De terminal in Alblasserdam ligt centraal binnen dit netwerk en heeft een transshipment-functie. Binnenvaartschepen gebruiken hem om containers te bundelen, uit te wisselen tussen hun afvaarten en aan te sluiten op het binnenvaartnetwerk van BCTN. In zes jaar tijd is de binnenvaartoverslag in Alblasserdam gestegen naar ca. 100.000 containers per jaar. Hierdoor zijn al veel vrachtwagens van de weg gehaald. In de loop van het jaar neemt BCTN een tweede containerkraan in gebruik, waardoor containers op de terminal nog sneller kunnen worden overgeslagen. “Het is goed om te zien dat de bundeling van containers bij BCTN Alblasserdam in combinatie met afspraken met de terminals op de Maasvlakte een succes is”, zegt Emile Hoogsteden, directeur commercie bij het Havenbedrijf Rotterdam. “Dit is een groot compliment aan BCTN, dat hiermee bijdraagt aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio en Rotterdamse haven.”

Regionale bedrijvigheid
Veel bedrijven op industrieterrein ‘Nieuwland Parc’ in Alblasserdam maken gebruik van de binnenvaart- en terminaldiensten van BCTN, die ook een magneet zijn voor nieuwe bedrijvigheid in de regio. Havenbedrijf Rotterdam investeert samen met bedrijven en lokale en regionale overheden consequent in de vestiging van nieuwe bedrijven op Nieuwland Parc. Ze hebben een directe aansluiting op de containerterminal, waardoor de containers direct via een interne baan naar het warehouse worden vervoerd. In het derde kwartaal van dit jaar neemt de Australische logistieke vastgoedbelegger Goodman op Nieuwland Parc het eerste deel van een nieuw distributiecentrum in gebruik. Hoogsteden: “Dit toont aan dat de transferium- en distributiefunctie van BCTN Alblasserdam voor bedrijven in de regio verder ontwikkeld kan worden en dat we nóg meer containers van de weg naar het water kunnen verplaatsen.’

Duurzame vloot
BCTN heeft in Alblasserdam vanaf het begin sterk ingezet op duurzaamheid. Denk aan elektrische kranen, walstroom voor binnenschepen, ledverlichting en maatregelen tegen geluids- en lichtoverlast. Vorig jaar investeerde BCTN mee in het containerschip ‘Nijmegen MAX’ en twee ‘Den Bosch MAX’-schepen. Deze hebben in plaats van een dieselmotor een hybride-elektrische aandrijving. De schepen varen op de corridors die BCTN met het achterland onderhoudt en passeren op de heen- en terugreis de terminal in Alblasserdam. Samen met de gemeente Alblasserdam, het Havenbedrijf Rotterdam, Zero Emission Services (ZES) en partners realiseert BCTN de laadinfrastructuur voor batterijcontainers. Daardoor kunnen de nu nog hybride varende schepen straks volledig elektrisch varen. Daarnaast is BCTN betrokken bij de ontwikkeling van een met waterstof aangedreven schip: de MSC Maas. Dit wordt eind dit jaar eveneens ingezet op de verbinding met de haven van Rotterdam.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: