Het totale areaal van de Chinese knoflookplantages neemt elk jaar toe. De opbrengst in 2020 brak historische records. Dat is de reden waarom de knoflookprijs vaak schommelt. Terugkijkend op de marktomstandigheden in de afgelopen drie jaar zijn er veel veranderingen geweest.
In 2018 bereikte de knoflookprijs een dieptepunt zodra knoflook op de markt kwam. De prijs van verse knoflook daalde zelfs tot onder de €0,12/0,5 kg. Sommige beleggers grepen deze speculatieve kans om grote hoeveelheden knoflook voor lage prijzen te kopen. Dat is de reden waarom de knoflookprijs in 2018/19 plots begon te stijgen. Daarna, in 2020, daalde de prijs van knoflook opnieuw tot een dieptepunt zodra verse knoflook op de markt kwam. De situatie van 2018 herhaalde zich. Handelaren met opslagruimte speculeerden opnieuw op de markt en legden voorraden goedkope knoflook aan. Het aanbod nam tijdelijk af, omdat handelaren voorraden aan het inslaan waren. En de prijs steeg weer tot een relatief hoog niveau rond het Chinese Lentefeest (12 februari, 2021).
Annie Chen, salesmanager bij Jining Fenduni Food: "Na het Lentefeest begon de exportprijs van knoflook weer te dalen en herstelde zich slechts licht begin maart. De prijsschommelingen houden verband met de grote hoeveelheid knoflook in opslag, maar ook met de snelle verspreiding van Covid-19 op overzeese markten zoals Zuid-Amerika, Afrika en Europa."
China is de grootste exporteur van knoflook ter wereld. De teeltgebieden in China zijn wijdverspreid, maar het grootste deel van het huidige aanbod voor de exportmarkt komt uit Jinxiang in Shandong. Knoflook uit Yunnan en Henan wordt hoofdzakelijk afgezet op de binnenlandse markt. Deze verdeling is het resultaat van de enorme teeltcapaciteit in Jinxiang. Jinxiang kan een gestaag aanbod van knoflook van topkwaliteit tegen redelijke prijzen garanderen.
Annie Chen: "De periode tussen juni en augustus is traditioneel de piekperiode voor de knoflookexport, omdat verse knoflook in juni op de markt komt, maar wij kunnen het hele jaar door knoflook exporteren. Wij leveren momenteel aan markten in Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. De scheepvaartkosten zijn in april opnieuw snel gestegen, maar verschillen naar gelang van de scheepvaartroutes en de scheepvaartmaatschappijen. CMA leidt deze trend. De grootste uitdaging is echter de vertraging bij het verladen. Sommige zeecontainers kunnen onmogelijk op tijd in de haven aankomen, wat zeker een invloed zal hebben op de retailplannen van klanten."
Voor meer informatie:
Ms. Annie Chen - Sales Manager
Jining Fenduni Foodstuff Co., Ltd.
Skype: fenduni5
WhatsApp: + 86 18678710377
WeChat: + 86 18678710377
Viber: + 86 18678710377
annie@china-garlic.com
www.garlics.com
www.china-garlic.com