Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
‘Goedkoop fruit telen is te duur’

Rabobank organiseert webinar over hardfruitsector in 2030

Rabobank organiseert op donderdag 22 april een webinar over de hardfruitsector in 2030. Onderzoeker Cindy van Rijswick en sectormanager Arne Bac geven een presentatie over het onderzoek ‘Goedkoop fruit telen is te duur’ dat Rabobank deze dag publiceert. In het webinar reageren Matthijs Nijhoff, eigenaar Triple F Fruit en Gerard van den Anker, voorzitter NFO (Nederlandse Fruittelers Organisatie) op de uitkomsten van het onderzoek.

De Nederlandse hardfruitsector teelt gezonde producten met betrekkelijk weinig impact op het milieu. Maar de concurrentie is groot, de vraag neemt af en productiekosten stijgen. Er is toekomstperspectief voor de verschillende typen telers, maar alleen als ze appelen en peren leveren waarmee ze zich onderscheiden van de goedkopere teeltlanden. En dat is niet makkelijk. Tijdens het webinar wordt er ingegaan op de vraag hoe ze dat kunnen doen.

Arne Bac: "Het rendement van de hardfruitteelt is te laag voor een duur teeltland als Nederland. Maar helaas is er niet één gouden formule voor een rendabel fruitteeltbedrijf."

Cindy van Rijswick: "Telers kunnen, nee moeten, aan veel knoppen draaien om het rendement te beïnvloeden. Dat maakt het zo lastig. Het gaat niet alleen over assortiment, maar ook over teeltsysteem, teeltplanning, personeelsmanagement, enzovoort."

Drie verdienmodellen
Rabobank ziet een gezond perspectief voor fruittelers die transparant zijn en gericht op de buitenwereld. Zij werken samen in de keten en kiezen een organisatievorm en financieringsstructuur die past bij de omvang en complexiteit van het bedrijf. De teler van de toekomst is productspecialist, zelfverwaarder of verbreder.

Aanmelden
Tijdens het webinar neemt Rabobank ondernemers mee in de ontwikkelingen die zij verwachten in de hardfruitsector. Welke belangrijke verschuivingen en trends zien zij binnen de sector? Met ondernemers reflecteert de bank op de uitkomsten van hun onderzoek en de betekenis ervan voor de dagelijkse praktijk.

Ondernemers in de hardfruitketen en overige geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor het webinar via rabo.nl/WebinarHardfruit. Het webinar vindt plaats op donderdag 22 april van 20 tot 21 uur en is live te volgen.

Publicatiedatum: