Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De jacht op ijzer, olie en beschikbare containers

Naast de normale problemen en beperkingen als gevolg van Covid-19 is er sinds maart sprake van een ongekende stijging van de vraag naar grondstoffen, die normaal worden gebruikt door degenen die sorteermachines bouwen. De vraag naar ijzer is bijvoorbeeld met
30 à 35% gestegen en naar olie met ongeveer 50. De prijzen zijn een variabele en de leveranciers zien zich genoodzaakt deze te verhogen.

“Bedrijven die net als wij orders met een looptijd van ten minste 5-6 maanden uitvoeren, zien zich genoodzaakt als een soort brug te fungeren tussen de verkoopprijzen die reeds enkele maanden geleden zijn gecontracteerd en deze aanzienlijke verhogingen. Dit alles is vooral te danken aan de sterke stijging van de uitvoer uit China”, zegt Omar Papi, directeur van Futura.

Futura: Een lading voor India. Deze zal per vliegtuig en in een speciale verpakking worden verzonden.

“Een ander groot probleem is dat het moeilijk is om in korte tijd veel materiaal te vinden. Materiaal dat wij vroeger in maximaal drie weken ontvingen, is nu pas na 5-6 weken beschikbaar. Bovendien hebben groothandelaren steeds minder onderdelen op voorraad.” 

“Een andere complicatie, die nieuw is voor ons, is de zeer schaarse beschikbaarheid van containers en de duizelingwekkende stijging van de transportkosten, die meer dan 30-40% zijn gestegen. Ook hier hebben wij te lijden onder de strategische beslissingen van China. De meeste schepen die uit China aankomen, brengen zeer vaak lege containers mee terug, waardoor een scheve balans ontstaat in de beschikbare containers in het Westen”, zegt Papi.

“Afgezien van al deze nieuwigheden en onwennigheden blijven wij produceren en verzenden zonder vertragingen. In de afgelopen weken hebben wij een complete lijn voor het kalibreren en verpakken van avocado's naar Peru verscheept, een andere lijn voor mango's naar India en verschillende leveringen in Europa, ook voor de Italiaanse markt, hoofdzakelijk voor Zuid-Italië.”

De avocadolijn voor Peru worden in acht containers geladen.

“Voorlopig hebben wij besloten onze afzetprijzen niet te verhogen, althans niet voor bestellingen die in het volgende kwartaal worden afgesloten, met leveringen tegen eind 2021. Wij willen proberen de export van Made in Italy te helpen, maar zeker als het vanaf de tweede helft van 2021 zo doorgaat, zien wij ons helaas gedwongen de afzetprijzen te verhogen.”

Ondertussen voert Futura alle projecten uit die voor 2021 zijn vastgesteld. Sinds een aantal dagen is het nieuwe kantoor van Futura Central Asia in Tasjkent, Oezbekistan, operationeel. Dat is een maand eerder dan gepland.

“Onze twee Oezbeekse collega's zijn al aan het werk en binnen een paar maanden zal er nog een eenheid bijkomen. Wij rekenen ook op een officiële inhuldiging over enkele maanden, wanneer wij hopen terug te keren naar een enigszins normale situatie.”

Voor meer informatie:
Omar Papi
Futura s.r.l. 
Via R. Mattioli 75 
47522 Cesena (FC), Italië
+39 0547 632749
info@futura-tecnology.com
www.futura-grading.com 

Publicatiedatum: