Een Nederlandse importeur moet tomaten uit een tweetal Spaanse zendingen alsnog betalen, ondanks een geschil over de kwaliteit. Dat oordeelde de Rechtbank Den Haag afgelopen maand.
Bij aankomst in Nederland bleek bij keuring van de tomaten van de Spaanse producent dat de kwaliteit slecht was. Daarom konden de tomaten niet doorverkocht worden aan een Britse klant, maar werd tegen een aanzienlijk lagere prijs het product verkocht aan een alternatieve klant.
Keuring
Reden voor de Nederlandse importeur om de twee zendingen uit de winter van 2018-2019 niet te betalen. Tot onvrede van de Spaanse producent, die stelt dat de tomaten bij het inladen in Spanje bij de door de importeur ingeschakelde transporteur van goede kwaliteit waren. Een keuring door de Nederlandse importeur vond toen niet plaats.
Transport
De Rechtbank stipte aan dat er daardoor discussie kon ontstaan en een 'grijze' periode tijdens het transport. Het risico op kwaliteitsverlies daarin is volgens de Rechtbank voor rekening van de importeur.
Volgens de Rechtbank heeft de importeur, wijzend op Europese handelsregelgeving, niet aan haar verplichting voldaan om de tomaten op zo kort mogelijk termijn te keuren. De algemene les die getrokken kan worden is dat bij transport door een derde partij een keuring bij inladen discussie kan voorkomen.
De facturen ter waarde van bijna tien duizend euro moeten door de importeur alsnog betaald worden.
Bron: De Rechtspraak