Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sterkste groei aankoop groenten en fruit bij jongere huishoudens

Groenten en fruit staan meer dan ooit in de belangstelling. Eerder zagen we al dat Nederlanders 9 procent meer groenten en fruit kochten in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor. Met name tweeverdieners en alleenstaanden onder de 40 jaar zijn meer groenten en fruit gaan eten. Dit blijkt uit marktdata van GfK verkregen en geanalyseerd door GroentenFruit Huis.

Tweeverdieners en jonge alleenstaanden onder de 40 jaar kochten respectievelijk 17 procent en 14 procent meer verse groenten en fruit in 2020 (zie onderstaande figuur). Jongeren eten vaak buiten de deur. Nu dat door corona niet kan, werd er meer thuis gekookt. Ook opvallend is dat er bij huishoudens met een laag inkomen de laagste groei te zien is.

Onbewerkt groeit harder dan bewerkt
Ondanks dat de verkoop van bewerkte verse groenten steeg (8 procent in volume), steeg de verkoop van onbewerkte verse groenten en fruit nog harder met 12 procent in volume (zie onderstaande figuur). De coronamaatregelen hebben hier aan bijgedragen, mensen hebben meer tijd om zelf te koken en groenten te snijden.

Flinke stijging biologisch
Er is ook een stijging te zien in de verkoop van biologische groenten en fruit. Nederlandse huishoudens kochten in 2020 12 procent meer biologische groenten en 23 procent meer biologisch fruit (zie onderstaande figuur). Het aandeel biologisch binnen het totaal gekochte volume groenten bedraagt 5 procent, terwijl het aandeel biologisch fruit slechts uitkomt op 2 procent.

Impuls door verspakketten en maaltijdboxen
Verspakketten en maaltijdboxen hebben bijgedragen aan de stijging in consumptie. In 2020 waren er 12 procent meer kopers van verspakketten en 10 procent meer van maaltijdboxen. Het aantal gekochte boxen steeg met 21 procent ten opzichte van 2019 en het gekochte volume van verspakketten steeg met 30 procent. De grootste kopers van verspakketten zijn huishoudens met jonge kinderen en met een hoog inkomen.

Campagne 'Geef Kleur Door'
7 april trapten het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet een nieuwe campagne af: 'Geef Kleur Door'. Hiermee willen we de consumptie van groenten en fruit het komende half jaar een nog grotere impuls geven. We roepen gemeenten, instellingen, bedrijven én consumenten op om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn voor iedereen. Kijk voor meer informatie over de campagne op www.geefkleurdoor.nl.

Bron: NAGF

Publicatiedatum: