Eerbetoon aan inspanningen telers tijdens pandemie

Eucofel lanceert campagne CuTE-4You

De Europese koepelorganisatie FruitVegetablesEurope (Eucofel) lanceert de campagne CuTE-4You: Cultivating the Taste of Europe for You. Het doel is om de inspanningen die de Europese telers van groenten en fruit tijdens de pandemie hebben geleverd, in de verf te zetten en een beweging op gang te brengen om hen te steunen door de consumptie van groenten en fruit uit de EU te promoten.

Een van de acties die de koepelorganisatie plant, is een videospot met Blas Cantó, Spaanse inzending voor het Eurovisie Songfestival van dit jaar, en met Soraya Arnelas, Natalie Horler en Kate Ryan, deelneemsters aan voorgaande edities. Daarnaast zullen er ook promotieacties worden opgezet in de media, op het internet en op sociale netwerken. De slogan van CuTe-4You luidt: "Wanneer je onze groenten en fruit consumeert, wint Europa en winnen we allemaal".

De acties richten zich op consumenten in Spanje, Duitsland en België. De drie landen staan in de top 10 van de belangrijkste fruittelende landen in de EU en zijn samen goed voor 33% van de totale opbrengst (België met 3%, Duitsland met 6% en Spanje met 24%).

Er zullen specifieke acties plaatsvinden ter ondersteuning van de telers van onder meer sinaasappel, mandarijn, clementine, watermeloen, meloen, aardbei, framboos, braam, blauwe bes, perzik, nectarine, pruim, druif, abrikoos, kers, paraguayo-perzik, tomaat, paprika, sla, broccoli, groene asperges, artisjok, spinazie en selderij.

De Spaanse AGF-beroepsfederatie Fepex en volgende verenigingen die lid zijn van deze koepelorganisatie nemen deel aan de campagne: Freshuelva, Afrucat, Proexport, Asociafruit, Afruex, Apoexpa en Fedefruta. Ook uit Spanje kan de beweging rekenen op de medewerking van het Citrus Management Committee, de afdeling Groene Asperges van de Agrofoodcoöperaties van Granada en de verenigingen +Brócoli en Artisjok uit Spanje.

Sleutelsector in de EU
De Europese groenten- en fruitsector is van cruciaal belang voor de EU. De branche vertegenwoordigt 19,8% van de totale Europese tuinbouwproductie. De Europese groenten- en fruitteelt vindt plaats op bijna vijf miljoen hectare en de waarde van de oogst bedraagt ruim €52 miljard. De sector biedt betaalbaar en kwalitatief hoogstaand voedsel aan 511 miljoen consumenten, levert een bijdrage aan het behoud van het traditionele, culturele en natuurlijke erfgoed van Europa en is een motor voor werkgelegenheid en plattelandsontwikkeling.

De nieuwe campagne is een voortzetting van Cute - Cultivating the Taste of Europe, een wereldwijde strategie die FruitVegetablesEurope in 2018 heeft gelanceerd om de teeltmethoden en de kenmerkende eigenschappen van Europese groenten en fruit onder de aandacht te brengen. De campagne Cute bereikte al 220 miljoen consumenten.

Bron: fepex.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven