Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse appelen en peren onderweg

Hortgro, de Zuid-Afrikaanse fruittelersorganisatie, kijkt uit naar de start van een veelbelovend hardfruitseizoen nu appelen en peren beginnen aan te komen in het Verenigd Koninkrijk.

De marketingcampagne voor 2021, die nu zijn 13e jaargang ingaat, richt zich, naast nieuwe recepten, vooral op de handel en de consument via vakpublicaties en sociale media.

Jacques du Preez, Hortgro General Manager for Trade & Markets: "Over het geheel genomen ziet alles er tot nu toe heel goed uit. Er waren geen buitensporige hittegolven zoals in voorgaande seizoenen, waardoor er bijna geen zonnebrand is geweest. De koelere nachten hebben ook bijgedragen tot een zeer goede kleurontwikkeling."

Op dit moment wordt geschat dat de hardfruitsector voor het seizoen 2021 een stijging van 4% ten opzichte van vorig jaar zal zien in de Zuid-Afrikaanse appelexport tot 38,25 mln kartons, met een stijging van 20% voor met name Cripps Red. Hortgro meldt een stijging van de perenexport met 6% tot 17,8 mln kartons, met een geraamde stijging van 6% voor de meest geƫxporteerde variƫteit Packham's Triumph.

Deze bovengemiddelde opbrengsten van Zuid-Afrikaanse appelen en peren zijn vooral te danken aan het feit dat jonge boomgaarden in productie zijn gekomen en dat de weersomstandigheden gedurende de winter en de zomer gunstiger zijn geweest.

Sinds november vorig jaar is Hortgro in gesprek met de betrokken partijen, met name de haven van Kaapstad, om de vertragingen in het verschepen aan te pakken. Du Preez: "Er zijn onlangs wekelijkse fora opgericht met de andere fruitsectoren, andere relevante havenautoriteiten, rederijen, exporteurs en logistieke dienstverleners, met wie de logistieke kwesties worden besproken." Het wereldwijde tekort aan lege containers blijft echter een uitdaging, hoewel vanaf eind april enige verlichting wordt verwacht.

Du Preez legt ook uit dat de Zuid-Afrikaanse fruitsector zich goed heeft aangepast om de gevolgen van de Covid-19-pandemie te verzachten. "Aanvankelijk waren er enige extra kosten en zorgde het voor grote onzekerheid, maar de sector en de consumenten hebben zich snel aan de nieuwe omgeving aangepast. Fruittelers zijn gewend aan nieuwe uitdagingen en aanpassingen, hoewel dit een grote was." 

Covid-19 heeft het belang van gezondheid en een gezonde voeding nog eens benadrukt. Hoewel het nog te vroeg is om de consumptie van 2021 te vergelijken met die van 2020, is er een relatief gezonde vraag naar versproducten. "Vorig jaar is de afzet van groenten en fruit aanzienlijk gestegen en het gevoel bestaat dat deze trend dit jaar zal doorzetten. Maar de consumentenbestedingen staan onder druk, dus het zal een uitdaging blijven."

Voor meer informatie:
Hortgro
+27 (0)21 870 2900
www.hortgro.co.za 

Publicatiedatum: